Trafik

Dansk forskning skal revolutionere ladeinfrastrukturen med kunstig intelligens

Forskere fra Roskilde Universitet går nu i gang med et ambitiøst projekt, der skal kortlægge, hvordan placeringen af ladestandere påvirker vores transportvaner. Med hjælp fra kunstig intelligens skal de finde den optimale måde at indrette fremtidens ladeinfrastruktur på.

Lektor Thomas Skou Grindsted fra Roskilde Universitet oplader en hvid elbil ved en ladestation som del af forskning i ladeinfrastruktur og samfundspåvirkning.
Lektor Thomas Skou Grindsted fra Roskilde Universitet forsker i, hvordan ladeinfrastruktur påvirker borgernes transportvaner og energiforbruget. Hans team udvikler intelligente løsninger til optimering af fremtidens elbil-opladning. Foto: RUC.
Redaktion
Af Redaktion 23. juni 2025

Ny viden om elbilers samfundspåvirkning

Mens elbiler ruller ind på danske veje i stigende antal, står vi overfor en væsentlig udfordring: Hvordan sikrer vi, at ladeinfrastrukturen fungerer optimalt for både borgere og energisystem? Et nyt forskningsprojekt fra Roskilde Universitet skal nu give svar på dette spørgsmål gennem seks års intensiv forskning.

Projektet der har fået økonomisk støtte fra EU’s Horizon Europe-program, omfatter 26 partnere fordelt over hele Europa og disponerer over et samlet budget på 75 millioner kroner. Den danske forskning ledes af Thomas Skou Grindsted, der er lektor i geografi og planlægning ved universitetet.

Stedbundne afhængigheder i fokus

Det danske forskningsarbejde koncentrerer sig særligt om at forstå, hvordan ladestandernes placering skaber det, forskerne kalder ‘stedbundne afhængigheder’. Dette beskriver, hvordan borgernes transportmønstre kan blive påvirket eller fastlåst af, hvor de har mulighed for at oplade deres køretøjer.

Undersøgelsen vil også analysere, hvordan forskellige faktorer som geografisk placering og tidspunkt på døgnet influerer på, hvordan forbrugerne interagerer med ladestationerne. Dette kan give værdifuld indsigt i optimering af den samlede ladeinfrastruktur.

Kunstig intelligens som løsningsværktøj

En central del af det danske bidrag til projektet involverer udvikling af avancerede geomodeller i partnerskab med forskere fra DTU Risø. Disse modeller skal fungere som redskaber til at forbedre planlægningen af den grønne omstilling både nationalt og på europæisk niveau.

Ved at kombinere konkrete data fra testområder med kunstig intelligens sigter forskerne mod at skabe modeller, der kan forudsige de mest hensigtsmæssige placeringer af ladestandere. Formålet er at finde løsninger, der både gavner energinettet og gør livet lettere for elbilsejerne.

Balancering af teknologi og sociale hensyn

Forskningsprojektet repræsenterer et forsøg på at skabe bedre harmoni mellem teknologisk fremgang og borgernes behov i den grønne omstilling. Den danske del af projektet, som bærer titlen ‘Society Impact of EV Charging Infrastructure’, løber fra 2024 til 2029 med et budget på 2,7 millioner kroner.

Arbejdet foregår i tæt dialog med Klimadatastyrelsen, som følger projektets udvikling med interesse. Forskerne håber, at deres resultater kan bidrage til at gøre elbil-opladning mere tilgængelig for borgerne, samtidig med at den grønne omstilling optimeres.

Som Grindsted påpeger, er Danmark allerede langt fremme på området, men energisystemet ville ikke kunne håndtere en situation, hvor alle oplader deres biler samtidig eller i samme geografiske områder. Derfor bliver det stadig vigtigere at forstå både borgernes adfærd og energisystemets kapacitet i forskellige boligområder.

Kilde: Roskilde Universitet