Erhverv

Ydelseskontoret i Randers forbedrer sagsbehandlingstid: Hvad betyder det for borgerne?

Ydelseskontoret i Randers har indført en række tiltag for at sikre en hurtigere og mere brugervenlig sagsbehandling. Et af de vigtige initiativer, “Én sag, samme dag”, gør det muligt for borgere at få hjælp til ydelsesansøgninger direkte ved registreringen af ledighed.

Ydelseskontoret i Randers forbedrer sagsbehandlingstid: Hvad betyder det for borgerne?
Kreditering: Adobe Express
2. december 2024
Af Benedikte Jensen

Dette har medført en markant reduktion i den tid, der kræves for at oplyse sagerne, og har sikret, at sager nu ofte afsluttes inden for den første uge. Dette er en væsentlig forbedring i forhold til de tidligere lange ventetider, der ofte skyldtes manglende dokumentation.

Introduktionen af et nyt IT-system, der gør det muligt at dele kontoudskrifter og bankoplysninger automatisk, er en væsentlig ændring. Dette reducerer ikke kun behovet for partshøringer og manuel dokumenthåndtering men sikrer også, at sagsbehandlingen sker mere effektivt og præcist. Samtidig skaber brugen af e-indkomstsystemet en mere strømlinet og hurtigere modregning af lønnede timer, hvilket har reduceret frustrationerne ved de tidligere fysiske krav om indsendelse af lønsedler.

Fremtidig retning

Som en del af den kommende kontanthjælpsreform, der træder i kraft i 2025, arbejder Ydelseskontoret på at sikre en glidende overgang for borgerne. Her er kommunikationen med borgerne afgørende, og et nyt telefonsystem, der blandt andet muliggør kø-funktion og tidsbestilte opkald, undersøges. Kompetenceudvikling og samarbejde med andre relevante instanser fortsætter med at være en del af strategien for at tilpasse og optimere sagsgangene.

Alt i alt har omstillingen af Ydelseskontoret i Randers til formål at forbedre borgeroplevelsen og gøre processerne mere gennemsigtige og effektive. De gennemførte ændringer viser en positiv retning, men implementeringen af de nye systemer og processer vil fortsat kræve opmærksomhed, især i forbindelse med den kommende kontanthjælpsreform. I mellemtiden ser det ud til, at borgerne i Randers kan forvente en mere effektiv og serviceorienteret oplevelse, når de interagerer med Ydelseskontoret.

I Randers Kommune er kompetenceudvikling indenfor omsorgsområdet en vigtig komponent

Læs også: I Randers Kommune er kompetenceudvikling indenfor omsorgsområdet en vigtig komponent

Tilmeld dig vores nyhedsbrev