Del på Facebook Print siden
Torsdag 10. juni 2021 kl. 07:00
.
Af: Frida Valbjørn Christensen Medlem af Randers byråd Enhedslisten
Enhedslisten vil styrke klimaet og vedfærden med skattebetalt offentlig transport.
Byrådet vil gennem bygning af en klimabro lette trafikken i Randers midtby.
I Enhedslisten mener vi at der kan findes en bedre løsning, som allerede i løbet af få år kan gøre en forskel for både klimaet og trængselsproblemer – en løsning, der samlet set er langt mere bæredygtig.
Mere plads til privatbilismen vil blot generere flere biler på vejene.
Derfor skal byrådet nu tage stilling til, hvorvidt de ønsker at omprioritere nogle af pengene, der er afsat til en klimabro, til gratis/skattebetalt offentlig transport.
Forslaget er vigtigt.
Enhedslisten ønsker lige muligheder for alle. Det vil sige, at alle skal kunne benytte den kollektive trafik. Gratis busbilletter er et godt skridt på vejen, men lige adgang til kollektiv trafik vil selvfølgelig også indebære en bredere dækning, som vi håber på kan udvides i takt med den stigende interesse for brugen af gratis kollektiv transport.
Busserne er allerede gratis i Ikast-Brande kommune, og forsøget er afprøvet i flere storbyer fx i Hasselt, hvor antallet af buspassageren blev 14 gange større over ni år. I dag er busbillet gratis i flere europæiske byer.
Byrådsflertallet mener, at der er et trængselsproblem over Randers bro. Det forsøger Enhedslisten med forslaget at imødekomme. Derfor finder vi det vigtigt, at Randers byråd arbejder for at få så mange borgere fra bilen og over i den offentlige transport.
Dette vil ikke blot mindske behovet for endnu en klimabelastende betonbro og spare os penge på papirarbejde, som man fx har oplevet i Ikast-Brande kommune, men også bidrage til kommunens klimamæssige ansvar for transportområdet.
Debat
Vil styrke vedfærden med skattebetalt offentlig transport.
DebatTorsdag 10. juni 2021 kl. 07:00
.
Af: Frida Valbjørn Christensen Medlem af Randers byråd Enhedslisten
Enhedslisten vil styrke klimaet og vedfærden med skattebetalt offentlig transport.
Byrådet vil gennem bygning af en klimabro lette trafikken i Randers midtby.
I Enhedslisten mener vi at der kan findes en bedre løsning, som allerede i løbet af få år kan gøre en forskel for både klimaet og trængselsproblemer – en løsning, der samlet set er langt mere bæredygtig.
Mere plads til privatbilismen vil blot generere flere biler på vejene.
Derfor skal byrådet nu tage stilling til, hvorvidt de ønsker at omprioritere nogle af pengene, der er afsat til en klimabro, til gratis/skattebetalt offentlig transport.
Forslaget er vigtigt.
Enhedslisten ønsker lige muligheder for alle. Det vil sige, at alle skal kunne benytte den kollektive trafik. Gratis busbilletter er et godt skridt på vejen, men lige adgang til kollektiv trafik vil selvfølgelig også indebære en bredere dækning, som vi håber på kan udvides i takt med den stigende interesse for brugen af gratis kollektiv transport.
Busserne er allerede gratis i Ikast-Brande kommune, og forsøget er afprøvet i flere storbyer fx i Hasselt, hvor antallet af buspassageren blev 14 gange større over ni år. I dag er busbillet gratis i flere europæiske byer.
Byrådsflertallet mener, at der er et trængselsproblem over Randers bro. Det forsøger Enhedslisten med forslaget at imødekomme. Derfor finder vi det vigtigt, at Randers byråd arbejder for at få så mange borgere fra bilen og over i den offentlige transport.
Dette vil ikke blot mindske behovet for endnu en klimabelastende betonbro og spare os penge på papirarbejde, som man fx har oplevet i Ikast-Brande kommune, men også bidrage til kommunens klimamæssige ansvar for transportområdet.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat