Det viser en ny analyse fra Jon Lund – tidligere direktør for FDIM og i dag selvstændig rådgiver.
Analysen kortlægger danskernes brug af nyhedssites time for time i døgnet omkring kommunalvalget 17. november, og viser f.eks., at nordvestnyt.dk, der dækker området fra Holbæk til Kalundborg, havde femten gange så mange besøg som normalt mellem kl. 10 og 11 om morgenen efter valget, skriver Mediawatch.
Analysen dokumenterer også, at de danske nyhedssites under et valg deler sig i tre forskellige grupper med hver deres mønster. Ud over de lokale nyhedssites er det tabloidavisenes websites, Ekstra Bladet og B.T., der når knap 25 procents vækst i valgdøgnets hedeste time, mens de store omnibus websites, jp.dk, berlingske.dk, politiken.dk, dr.dk og tv2.dk i flere timer rammer vækst på 75 procent.
“Groft sagt viser tallene, at læserne synes, de gamle morgenaviser er mere seriøse end de gamle tabloider. Også på nettet. Det er på sites som Berlingske og DR, du forventer at finde seriøse valg-nyheder. Ikke hos Ekstra Bladet og BT,” siger Jon Lund i en kommentar til analysen.
Det var først i aften-, natte- og morgentimerne efter valget, at væksten satte ind, da resultaterne begyndte at ligge fast, mens der ikke var de store udsving at finde i nyhedsaktiviteten på valgdagens lyse timer.
Byen.nu havde en stigning i besøgene på 100 procent.
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her på siden til højre.