

Valg og udskiftning af støddæmpere til din bil
.Onsdag 17. august 2022 kl. 05:00
Valg og udskiftning af støddæmpere til din bil
Støddæmperen er nødvendig for at dæmpe de stød og stød, som bilens karrosseri modtager gennem hjulene under kørslen. Desuden sikrer støddæmperen en pålidelig kontakt mellem bilens hjul og vejbanen. Dets formål er altså ikke kun komfort, men også sikkerhed.
Støddæmperen yder en lille modstand mod fjederens udbøjning, når den rammer en forhindring, og forhindrer dermed fjederen i at give et kraftigt tilbageslag. Den hurtige dæmpning af fjedersvingninger forårsaget af kollision med en forhindring forbedrer køretøjets jævnhed og stabilitet og forlænger bladfjedrenes levetid.
Køretøjerne er udstyret med dobbeltvirkende hydrauliske støddæmpere med stempel. Princippet for deres funktion er at pumpe væske fra det ene karrosserihulrum til det andet gennem smalle huller og kanaler, hvilket skaber en modstand mod væskens bevægelse.
Støddæmperne adskiller sig også efter arten af den væske, de er fyldt med: hydraulisk og gas (med hydraulisk gas som backup). Der findes også simple gasstøddæmpere, hvor gassen er under meget højt tryk, men de anvendes meget sjældent. Funktionsprincippet for alle typer er nogenlunde det samme.

Billede taget fra autodele24.com
Årsager til svigt af støddæmpere
- Støddæmpervæskens (oliens) ældning. Ligesom andre teknologiske væsker i en bil får olien i støddæmperen gradvist fugt og mister sine funktionsegenskaber.
- Slidt olietætning. Især tætningen af stemplet og de indre vægge i arbejdscylinderen. Olietætningen kan blive revet over på grund af eksterne faktorer eller blot i forbindelse med aldringsprocessen.
- Deformation af ventilmekanismepladerne. Denne proces er også naturlig og forekommer regelmæssigt, dog med forskellig hastighed.
- Gaslækage. Dette er relevant for gasfyldte støddæmpere. Essensen her er den samme som for oliefyldte enheder. Gasen har her en dæmpningsfunktion, og hvis den mangler, vil støddæmperen ikke fungere.
- Svigt af stille blokke. De slides på grund af naturlige årsager, mister deres elasticitet og ydeevne. Hvornår skal støddæmperen udskiftes
Det er nødvendigt at forstå, at uanset støddæmperens kvalitet og maskinens driftsbetingelser sker der konstant slitage af denne enhed. Med mere eller mindre hastighed, men konstant! Følgelig er det også nødvendigt at kontrollere deres tilstand hele tiden. De fleste producenter af mellemstore støddæmpere anbefaler at kontrollere den hver 20.30.000 km. Hvad angår udskiftning, slides støddæmperen normalt betydeligt efter ca. 80.100 km. På dette tidspunkt bør du inspicere den mere grundigt og om nødvendigt udskifte den.Og for at opnå maksimal holdbarhed af støddæmperne skal du følge følgende anbefalinger:
- Overbelast ikke bilen. I manualen til enhver bil er det direkte angivet dens maksimale belastningskapacitet. Du bør ikke overbelaste bilen, fordi det er skadeligt for dens forskellige komponenter - herunder motoren og affjedringselementerne, især støddæmperne.
- Tillad at komme i arbejdstilstand. Når du kører bil i den kolde årstid (især ved betydelig frost), skal du forsøge at køre de første 500 ... 1000 meter ved lav hastighed og ved at undgå ujævnheder. Dette vil give olien mulighed for at blive varm og løbe ud.
© Copyright 2023 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
.