Erhverv

Unikt samarbejde mellem Delikatessehuset og Bagsværd Lakrids har skabt vækst og nye produkter

Et kreativt og passioneret samarbejde mellem Randers virksomheden Delikatessehuset og den anerkendte danske producent Bagsværd Lakrids har på få år skabt vækst, innovative produkter og unikke gaveoplevelser til både private og erhvervskunder. Med et fælles fokus på kvalitet, håndværk og smag har de to virksomheder løftet lakridsoplevelsen til et nyt niveau — ikke mindst takket være specialdesignede emballager, der gør hver gave til noget helt særligt. Sammen har de formået at kombinere tradition og nytænkning, og resultatet er produkter, der rammer lige ind i hjertet på kunderne

Unikt samarbejde mellem Delikatessehuset og Bagsværd Lakrids har skabt vækst og nye produkter
Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 2. maj 2025

Samarbejdet mellem den populære specialbutik Delikatessehuset og den anerkendte danske producent Bagsværd Lakrids begyndte allerede i 2022, men tog for alvor fart i 2024, hvor de to virksomheder lancerede deres første fælles co-lab-produkter. Samarbejdet bygger på gensidig tillid, innovation og et stærkt fælles fundament med fokus på kvalitet, smag og kærlighed til det gode håndværk.

“Vi oplever en meget stor tillid fra Bagsværd Lakrids, og der er virkelig en velvilje og opbakning til, at vi kan lave nogle emballageløsninger, som målretter sig de specifikke gaveanledninger. Det har øget vores samhandel og vækst betydeligt,” fortæller Diana Thaagaard fra Delikatessehuset, der står bag flere af de innovative emballagedesigns.

Kreative løsninger giver nye muligheder

I fællesskab har virksomhederne udviklet fire særlige emballager af flowpacks, små enkeltindpakkede lækkerier, som både indgår i Delikatessehusets gaveløsninger og også sælges bredt til erhvervskunder. Disse produkter er populære hos virksomheder, der ønsker at vise taknemmelighed over for medarbejdere eller kunder.

Senest har samarbejdet ført til unikke gaveæsker specielt designet af Diana Thaagaard, blandt andet med de charmerende tekster ‘min søde MOR’ og ‘Lakrids til verdens bedste FAR’, der målretter sig til Mors dag og Fars dag.

Diana har også re-designet den ikoniske lakridskuvert, en emballage, som efterhånden er blevet synonym med Bagsværd Lakrids’ brand. Hun har i sit design forvandlet emballagen til en autentisk brevkuvert komplet med frimærke, stempel, afsender og modtager – en detalje, der forstærker oplevelsen og bringer glæden ved en traditionel postforsendelse tilbage.

“Jeg har længe gået med tanken om at fremhæve kuvert-indpakningen endnu mere i designet, fordi jeg synes, den er så ikonisk og speciel. Andre leverandører arbejder meget i æsker eller bøtter, men hér har Bagsværd Lakrids virkelig tænkt ud af boksen, hvor man forhøjer det simple til noget unikt. Vi sender jo vores gavekurve afsted med posten, på samme måde som man gør eller gjorde med breve førhen, så’the Liquorice Letter’, er en idé jeg har gået med noget tid, hvor man virkelig har følelsen af at stå med et ægte brev i hånden – som så i dette tilfælde gemmer på en lækker overraskelse. Hvem vil ikke elske at få sådan et brev med Bagsværd Lakrids med posten?” fortæller Diana Thaagaard begejstret.

Passioneret samarbejde skaber vækst

Bagsværd Lakrids har på relativt kort tid opbygget en succesfuld forretning og gjort sig til en eftertragtet leverandør indenfor specialvarehandlen i Danmark. Morten Kornbech Larsen, Direktør i Bagsværd Lakrids, roser også Diana og Delikatessehuset for deres evne til at skabe produkter, der rammer lige ind i kundernes ønsker.

“Diana er uden tvivl en af branchens mest kreative personer, når det handler om at udvikle produkter, kunderne virkelig ønsker sig. Hendes evne til at forstå markedet og skabe innovative designs gør en stor forskel,” fortæller Morten Kornbech Larsen.

Han tilføjer med et smil: “Dianas eneste fejl er, at hun ofte sætter sit lys under en skæppe. Hun er bragende dygtig på samtlige områder, så derfor giver det forhold ingen mening, og hun burde i højere grad stille op til interviews, lave sjove videoer og fejre egne succeser. Men jeg skal nok få hende omvendt en dag.”

Begge virksomheder udtrykker stor tilfredshed med samarbejdet, som forventes at blive udvidet yderligere fremover med flere spændende co-labs og kreative produkter.

“Når jeg sammensætter gaveløsninger, handler det om at få de forskellige enkeltelementer til visuelt at styrke hinanden i en samlet helhed. Således at kunderne virkelig føler, at gaven passer helt perfekt til anledningen. Bagsværd Lakrids er virkelig en leverandør, der giver mig frie tøjler til at være kreativ, og jeg har på den måde kunne lave en emballage, som giver vores gaveløsninger et løft,” forklarer Diana Thaagaard.

Hvor kan produkterne købes?

De nye eksklusive produkter og designs kan købes via Delikatessehusets online platforme delikatessehuset.dk, gavekurve.com og gaestus.dk samt i den fysiske butik i Randers. Her har kunderne mulighed for at opleve både smagen og kreativiteten bag dette unikke samarbejde.

Med passion, kvalitet og kreativitet som fællesnævner er samarbejdet mellem Delikatessehuset og Bagsværd Lakrids blevet et eksempel på, hvordan to danske virksomheder kan skabe vækst og innovative produkter til glæde for både private og erhvervskunder.