Del på Facebook Print siden
Lørdag 5. november 2022 kl. 07:00
For at bakke op om en kampagne, der skal skaffe flere frivillige mentorer til organisationen Lær for Livet, har Shu-bi-dua for første gang givet andre end bandet lov til at bruge sangen " Den røde tråd". Håbet hos Lær for Livet og LB Forsikring er, at sangen får flere til at huske kampagnen og melde sig som mentor.
"Bliv mentor for en af os, og hjælp os med, at vi for faen kan blive til noget".
Sådan lyder beskeden fra et af de børn i Lær for Livet, som man kan møde i en ny kampagnevideo fra Lær for Livet, der arbejder for at styrke læring og livsduelighed hos børn og unge i udsatte positioner Forinden har knapt 30 børn, unge og mentorer sunget dele af Shu-bi-duas kendte sang "Den røde tråd" for at gøre opmærksom på at flere børn mangler en frivillig mentor.
Og det er unikt. For selvom sangen er kendt af de fleste og den sang, danskerne har stemt ind som Shu-bi-dua bedste, er den aldrig blevet brugt i kampagner eller reklamer. Det har Shu-bi-dua ikke tilladt før nu.
- Vi ser det som et kæmpe skulderklap, at vi har fået lov til at bruge "Den røde tråd" i vores kampagne for at rekruttere flere frivillige mentorer. Endda uden beregning. Det er vi både ydmyge og taknemmelige overfor. Det er en sang, som alle kender, så vi håber, den vil få flere til at lægge mærke til kampagnen, siger Karen Haumann, direktør i Lær for Livet, og forsætter:
-Hvert år skal 130 børn i Lær for Livet have en frivillig mentor, og det er børn i hele landet, der har brug for en ekstra hånd i ryggen til at klare sig bedre i skolen. Vi mangler lige nu mentorer i Esbjerg, Odsherred, Aalborg, Aarhus, Helsingør og Høje Taastrup for bare at nævne nogle. Derfor har vi også brug for, at folk husker os og bliver mindet om os, og det tror jeg helt sikkert brugen af Shu-bi-duas kendte sang kan hjælpe med.
LB Forsikring har samarbejdet med Lær for Livet siden 2018 og støtter finansieringen af Lær for Livets mentorrekruttering finansielt og i kraft af deres eget netværk. For dem er flere mentorer også belønningen, hvis det lykkes kampagnen at få flere til at overveje at hjælpe udsatte børn og unge.
-Vi ved, at det hjælper børnene videre i livet, hvis de får en mentor. I dag er det kun 3 ud af 10 børn i udsatte positioner, der består Folkeskolens Afgangsprøve i 9. klasse. I Lær For Livet er tallet 8 ud af 10, og det skyldes i høj grad de frivillige mentorer. Så det er et virkelig vigtigt stykke arbejde, mentorerne udfylder. Det handler bare om at få folk gjort interesseret i at blive mentor, og så er det vigtigt med en kampagne, man husker, siger Mikkel Klausen, chef i LB Foreningen med ansvar for uddelinger, udvikling og kommunikation.
Lær for Livets ambassadør, skuespillerinden Lise Baastrup har desuden støttet op om kampagnen ved at lægge stemme til videoen.
Rigtige Lær-For-Livet-børn i kampagnen
De børn og unge, der synger i kampagnevideoen, er tilknyttet Lær for Livets seksårige læringsprogram, og det er en helt bevidst beslutning fra organisationen.
-Det er vigtigt for os, at folk kan se, at de børn der er tilknyttet programmet er helt almindelige børn som dine og mine. Det er bare børn, der har brug for en ekstra hånd i ryggen, for at få samme muligheder som andre børn for at klare sig i skolen, siger Karen Haumann.
For 65-årige Lene Holm, der er frivillig mentor for 11- årige Arshia Javanmiri, betød sangen noget særligt:
-Den røde tråd, synes jeg passer godt i forhold til sagen. Jeg har jo været til koncert med de gamle shubber, så det er betydningsfuldt, at det er en sang, jeg har hørt igennem tiden, fortæller hun.
Sammen med Arshia øvede hun sangen på deres ugentlige møder i ugerne op til, at de skulle stå foran kameraet.
-Jeg spillede "Den røde tråd", og så sang Arshias mor og Arshia med. Arshia lærte sangen udenad, og vi havde bare en fest, fortæller Lene Holm.
Kampagnen kører netop nu på organisationernes sociale medier.
Danmarkidag
Udsatte børn får lov til at bruge Shu-bi-duas bedste sang
DanmarkidagLørdag 5. november 2022 kl. 07:00
For at bakke op om en kampagne, der skal skaffe flere frivillige mentorer til organisationen Lær for Livet, har Shu-bi-dua for første gang givet andre end bandet lov til at bruge sangen " Den røde tråd". Håbet hos Lær for Livet og LB Forsikring er, at sangen får flere til at huske kampagnen og melde sig som mentor.
"Bliv mentor for en af os, og hjælp os med, at vi for faen kan blive til noget".
Sådan lyder beskeden fra et af de børn i Lær for Livet, som man kan møde i en ny kampagnevideo fra Lær for Livet, der arbejder for at styrke læring og livsduelighed hos børn og unge i udsatte positioner Forinden har knapt 30 børn, unge og mentorer sunget dele af Shu-bi-duas kendte sang "Den røde tråd" for at gøre opmærksom på at flere børn mangler en frivillig mentor.
Og det er unikt. For selvom sangen er kendt af de fleste og den sang, danskerne har stemt ind som Shu-bi-dua bedste, er den aldrig blevet brugt i kampagner eller reklamer. Det har Shu-bi-dua ikke tilladt før nu.
- Vi ser det som et kæmpe skulderklap, at vi har fået lov til at bruge "Den røde tråd" i vores kampagne for at rekruttere flere frivillige mentorer. Endda uden beregning. Det er vi både ydmyge og taknemmelige overfor. Det er en sang, som alle kender, så vi håber, den vil få flere til at lægge mærke til kampagnen, siger Karen Haumann, direktør i Lær for Livet, og forsætter:
-Hvert år skal 130 børn i Lær for Livet have en frivillig mentor, og det er børn i hele landet, der har brug for en ekstra hånd i ryggen til at klare sig bedre i skolen. Vi mangler lige nu mentorer i Esbjerg, Odsherred, Aalborg, Aarhus, Helsingør og Høje Taastrup for bare at nævne nogle. Derfor har vi også brug for, at folk husker os og bliver mindet om os, og det tror jeg helt sikkert brugen af Shu-bi-duas kendte sang kan hjælpe med.
LB Forsikring har samarbejdet med Lær for Livet siden 2018 og støtter finansieringen af Lær for Livets mentorrekruttering finansielt og i kraft af deres eget netværk. For dem er flere mentorer også belønningen, hvis det lykkes kampagnen at få flere til at overveje at hjælpe udsatte børn og unge.
-Vi ved, at det hjælper børnene videre i livet, hvis de får en mentor. I dag er det kun 3 ud af 10 børn i udsatte positioner, der består Folkeskolens Afgangsprøve i 9. klasse. I Lær For Livet er tallet 8 ud af 10, og det skyldes i høj grad de frivillige mentorer. Så det er et virkelig vigtigt stykke arbejde, mentorerne udfylder. Det handler bare om at få folk gjort interesseret i at blive mentor, og så er det vigtigt med en kampagne, man husker, siger Mikkel Klausen, chef i LB Foreningen med ansvar for uddelinger, udvikling og kommunikation.
Lær for Livets ambassadør, skuespillerinden Lise Baastrup har desuden støttet op om kampagnen ved at lægge stemme til videoen.
Rigtige Lær-For-Livet-børn i kampagnen
De børn og unge, der synger i kampagnevideoen, er tilknyttet Lær for Livets seksårige læringsprogram, og det er en helt bevidst beslutning fra organisationen.
-Det er vigtigt for os, at folk kan se, at de børn der er tilknyttet programmet er helt almindelige børn som dine og mine. Det er bare børn, der har brug for en ekstra hånd i ryggen, for at få samme muligheder som andre børn for at klare sig i skolen, siger Karen Haumann.
For 65-årige Lene Holm, der er frivillig mentor for 11- årige Arshia Javanmiri, betød sangen noget særligt:
-Den røde tråd, synes jeg passer godt i forhold til sagen. Jeg har jo været til koncert med de gamle shubber, så det er betydningsfuldt, at det er en sang, jeg har hørt igennem tiden, fortæller hun.
Sammen med Arshia øvede hun sangen på deres ugentlige møder i ugerne op til, at de skulle stå foran kameraet.
-Jeg spillede "Den røde tråd", og så sang Arshias mor og Arshia med. Arshia lærte sangen udenad, og vi havde bare en fest, fortæller Lene Holm.
Kampagnen kører netop nu på organisationernes sociale medier.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Danmarkidag