Biler og motor
Tredobling af stærekasser skal sænke farten på vejene – Flere automatiske fartkontroller på vej
En større udbygning af de såkaldte stærekasser skal få bilisterne til at lette foden fra speederen på de danske veje. En ny politisk aftale betyder, at antallet af automatiske trafikkontroller tredobles, og det kan også få betydning for trafikanterne i vores lokalområde.
64,2 millioner til nye og opgraderede stærekasser
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet, at årets midler fra puljen til bedre trafiksikkerhed målrettes stærekasserne – de faste standere til automatisk trafikkontrol (ATK).
I alt afsættes 64,2 millioner kroner til indsatsen. Pengene fordeles sådan:
- 20,7 millioner kroner går til at opgradere de 20 eksisterende ATK-standere med nyt udstyr
- 43,5 millioner kroner bruges på at opsætte 30 helt nye standere på 15 forskellige strækninger
ATK-standerne placeres langs landevejene og skal være med til at sikre, at hastighedsgrænserne bliver overholdt, så risikoen for ulykker mindskes.
Læs også:
Erfaringer: Farten er allerede faldet
De første 20 stærekasser blev sat op forskellige steder i landet i 2018. Erfaringerne derfra er tydelige: gennemsnitshastigheden på strækningerne er faldet, og den ligger nu alle steder under den tilladte grænse.
Med den nye udbygning bliver der derfor satset videre på samme værktøj til at forbedre trafiksikkerheden – ikke mindst på landeveje, hvor for høj fart ofte spiller en rolle i alvorlige ulykker.
Hvor de nye stærekasser præcist ender med at stå, er endnu ikke offentliggjort, men de bliver fordelt over hele landet. Dermed er det også sandsynligt, at bilister i vores område vil møde flere faste fartkontroller i fremtiden.
Også stærekasser ved motorvejene
Ud over opgraderingen af de 20 eksisterende stærekasser og opsætningen af 30 nye på landeveje, bliver der også sat 10 stærekasser op ved fem motorveje. Samlet kommer Danmark dermed op på 60 ATK-standere.
Derudover sættes der gang i etableringen af særlige støjstærekasser langs motorveje for 15,7 millioner kroner. De skal både dæmpe hastigheden og mindske støjgener fra trafikken for naboer til de store veje.
Drift betalt frem til 2035
Det er ikke kun selve opsætningen, der er finansieret. Forligskredsen har også besluttet, at midler fra puljen til adfærdsregulerende tiltag på trafiksikkerhedsområdet skal dække driften af de i alt 60 ATK-standere.
Den samlede årlige udgift til drift er på 2,8 millioner kroner, og puljen finansierer driften frem til 2035, hvor den udløber. Standerne skal fungere sådan, at bødeaktiviteten flytter sig mellem dem og finder sted på skiftende tidspunkter. Det betyder, at den samlede mængde bøder i Danmark ifølge aftalen ikke øges, selv om der kommer flere standere.
Udrulning fra 2027
Det forventes, at arbejdet med at etablere og opgradere de 60 ATK-standere kan begynde i 2027. Herefter vil standerne blive taget i brug løbende.
For bilister i lokalområdet er budskabet klart: Flere faste fartkontroller er på vej, og selv om placeringerne endnu ikke er fastlagt, kan det blive mere risikabelt – også økonomisk – at køre for stærkt på både landevej og motorvej.
Læs også: