Trafikal sejr til Randersområdet

23. oktober 2009

Torsdag aften kom drømmen om det nordlige hængsel, og dermed muligheden for at køre direkte fra E45 og ud til omfartsvejen ved Assentoft, et stort skridt nærmere virkeligheden, da en ny bred trafikpolitisk aftale blev en realitet. En forbedring af trafiksituationen omkring Randers, har siden valget været blandt mine mærkesa-ger og derfor også et af…

Torsdag aften kom drømmen om det nordlige hængsel, og dermed muligheden for at køre direkte fra E45 og ud til omfartsvejen ved Assentoft, et stort skridt nærmere virkeligheden, da en ny bred trafikpolitisk aftale blev en realitet.

En forbedring af trafiksituationen omkring Randers, har siden valget været blandt mine mærkesa-ger og derfor også et af de områder, jeg sammen med Torben Hansen(S) har kæmpet hårdt for at sætte på den politiske dagsorden. Jeg er i dag meget glad for, at Randers og Djursland nu endelig får den trafikale forløsning, som har været tiltrængt, siger en tilfreds Michael Aastrup Jensen (V).

Michael Aastrup Jensen (V) og Torben Hansen (S) har sammen kæmpet den Kronjyske sag, og alle-rede for et år siden blev det nordlige hængsel en del af henholdsvis Venstres og Socialdemokraternes trafikplan. Samarbejdet mellem de to kronjyske kandidater der til dagligt er politiske modstandere, har haft stor betydning for den brede aftale, der nu er blevet underskrevet.

Det nordlige hængsel er rigtig godt for fremkommeligheden og pendlerne og dermed også erhvervsudviklingen i Randers området og på Djursland. Derfor et det stort og meget vigtigt skridt der er taget for lokalområdet i dag, siger Torben Hansen (S).

Endnu en brik på plads
Vejene omkring Randers er nogen af Danmarks mest belastede, og med den nye aftale er dagene ved at være talte, hvor man kan opleve synet af tusindvis af biler, der snegler sig af sted morgen og eftermiddag. Det nordlige hængsel skal dæmme op for det trafikale kaos, der hver dag udspiller sig, når ca. 16.000 biler, heraf 1.500 lastbiler, skal passere gennem fem lyskryds i udkanten af Randers.

Jeg ser det nordlige hængsel som en essentiel brik i puslespillet for at skabe de bedste forudsætninger for et Kronjylland i fremdrift. Det nordlige hængsel vil betyde en stor forbedring af infrastrukturen i det Kronjyske, og den vil bl.a. knytte landsdelen tættere sammen med hovedstadsområ-det, ved blandt andet at lette til- og frakørslen til Tirstrup Lufthavn og færgeforbindelsen Ebeltoft-Odden, fortsætter Michael Aastrup

Vejen der kan redde liv
Det nordlige hængsel vil ikke kun spare morgentrætte bilister for irritation.

Vejen vil også medføre færre støjbelastede boliger, samt en klart forbedret trafiksikkerhed. Det er også meget vigtige gevinster, oven i de erhvervsmæssige og trafikale gevinster. Desuden viser vejdirektoratets beregninger, at der er rigtig god samfundsøkonomi i forbindelsen. En økonomisk gevinst der på sigt vil smitte af på Randers-området og Djursland, slutter Torben Hansen

Det Kronjyske område bliver med dagens aftale ikke kun tilgodeset i forhold til det Nordlige Hængsel. Randers vil også få tilført 2 mio. kr. med det formål at gøre byen til en cykel by.