Del på Facebook Print siden
Tirsdag 16. februar 2021 kl. 14:00
De to erhvervsskoler fra Randers har sammen med 10 øvrige erhvervsskoler været med til at udvikle og afprøve nye undervisningsforløb. Resultaterne er særdeles positive. Den mere engagerende undervisning motiverer erhvervsskoleeleverne og fremmer deres faglige stolthed – og ventes at få flere unge til at søge ind på en erhvervsuddannelse. Nu får alle erhvervsskoler i Danmark adgang til viden om, hvordan de kan styrke deres undervisning.
Randers er godt repræsenteret i et landsdækkende projekt, hvor i alt 12 erhvervsskoler har været med til at udvikle og afprøve nye undervisningsprincipper i nye undervisningsforløb.
Målet med den ændrede undervisning, der blandt andet er testet på Tradium og Randers Social- og Sundhedsskolen, er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse samt at øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne.
I alt har 400 erhvervsskoleelever og -lærere fra Jylland, Fyn og Sjælland været involveret i projektet med titlen ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’, som netop er afsluttet.
En af dem er Julie Rehder, der er ved at uddanne sig social- og sundhedshjælper på Randers Social- og Sundhedsskolen.
”I den nye undervisning er du nødt til at byde ind med noget i gruppearbejdet og være mere på. Du kan ikke bare gemme dig i et hjørne som ved normal klasseundervisning, og det synes jeg er positivt. Samtidig har vi mere hænderne i noget praktisk, vi skal lære. På den måde hænger det nemmere ved inde i ens hoved i forhold til at skulle side og læse teori i en bog en hel dag,” siger Julie Rehder.
Læreren holder sig mere i baggrunden
Erhvervsskolerne har i projektet afprøvet nye undervisningsprincipper i 21 undervisningsforløb, som erhvervsskolerne har udviklet i fællesskab med VIA University College.
Principperne betyder, at erhvervsskoleeleverne skal være de aktive i undervisningen og selv undersøge den faglige viden, de har brug for.
Lærerne skal give eleverne mulighed for at fordybe sig i fagenes teknikker og metoder og at eksperimentere med forskellige løsninger. Lærerne skal altså holde sig mere i baggrunden og skal primært være faglige vejledere og styre undervisningen gennem tydelige rammer og krav til elevernes arbejde.
”I den engelskundervisning, vi har nu, har vi fået meget mere selvstændighed og indflydelse på, hvad det er, vi skal. Det har været bedre og sjovere, for de fleste af os, der tager uddannelsen, er ikke er så boglige,” fremhæver Andreas Madsen, der uddanner sig inden for lager og logistik på Tradium i Randers.
Det er i det hele taget erfaringen, at erhvervsskoleeleverne i høj grad trives i den nye type undervisning, hvor teori kobles helt tæt til praksis. De oplever at kunne fordybe sig i deres fag, de arbejder mere innovativt, kreativt og eksperimenterende, og de oplever større selvbestemmelse – alt sammen noget, der kan styrke elevernes faglige stolthed og give andre unge lyst til at påbegynde en erhvervsuddannelse.
Elev på bageruddannelse på erhvervsskole
Videoer til inspiration for erhvervsskolelærere
De afprøvede undervisningsforløb er blevet optaget på video og lagt på internettet, så de kan give inspiration til øvrige erhvervsskoler om, hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at være så inspirerende, motiverende og attraktiv for eleverne og tillige så samfundsrelevant som muligt.
I videoerne fortæller erhvervsskolelever og -lærere også om deres erfaringer med de ændrede undervisningsformer.
Foruden videoerne bliver den nye viden fra projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’ og de gode erfaringer med nye undervisningsprincipper og undervisningsforløb også formidlet til erhvervsskolelærere fra hele landet gennem seminarer eller webinarer senere i år. Desuden vil erfaringer og undervisningsmateriale fra projektet fremover indgå i uddannelsen af erhvervsskolelærere.
Elev social- og sundhedsassistent
Projekt med bredt samarbejde
Foruden Tradium og Randers Social- og Sundhedsskole er de erhvervsskoler, der har deltaget i projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’, EUC Syd og SOSU Syd i Aabenraa, Tech College Aalborg, Mercantec i Viborg, Learnmark i Horsens, Jordbrugets UddannelsesCenter i Beder ved Aarhus, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Rybners i Esbjerg samt SOSU Fyn i Svendborg og ZBC i Slagelse.
Det er VIA University College, der har stået i spidsen for projektet – i tæt samarbejde med organisationen Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) samt de involverede erhvervsskoler.
Projektet har fået 2,6 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden.
Øget engagement er tydeligt at se
”Det, der især bliver rost af erhvervsskoleeleverne og -lærerne, er, at de nye undervisningsprincipper og undervisningsforløb giver erhvervsskoleleverne mulighed for at være mere aktive, fordybe sig fagligt, blive udfordrede og være med til at udvikle deres fag,” fortæller lektor og projektleder Jeppe Egendal fra efter- og videreuddannelserne hos VIA University College.
Jeppe Egendal har sammen med kolleger fra VIA været ude på erhvervsskoler og observere de nyudviklede undervisningsforløb blive gennemført som led i projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’.
”Det har kort og godt været fantastisk at se elevernes styrkede motivation og højnede faglige stolthed og lærernes kæmpe indsats. Jeg er sikker på, at de mere attraktive undervisningsmetoder får flere unge til at fuldende deres erhvervsuddannelse,” siger Jeppe Egendal.
Randers
Tradium og Randers Social- og Sundhedsskole er med til at udvikle ny undervisning
RandersTirsdag 16. februar 2021 kl. 14:00
Elev på erhvervsskole under uddannelse til industritekniker |
De to erhvervsskoler fra Randers har sammen med 10 øvrige erhvervsskoler været med til at udvikle og afprøve nye undervisningsforløb. Resultaterne er særdeles positive. Den mere engagerende undervisning motiverer erhvervsskoleeleverne og fremmer deres faglige stolthed – og ventes at få flere unge til at søge ind på en erhvervsuddannelse. Nu får alle erhvervsskoler i Danmark adgang til viden om, hvordan de kan styrke deres undervisning.
Randers er godt repræsenteret i et landsdækkende projekt, hvor i alt 12 erhvervsskoler har været med til at udvikle og afprøve nye undervisningsprincipper i nye undervisningsforløb.
Målet med den ændrede undervisning, der blandt andet er testet på Tradium og Randers Social- og Sundhedsskolen, er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse samt at øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne.
I alt har 400 erhvervsskoleelever og -lærere fra Jylland, Fyn og Sjælland været involveret i projektet med titlen ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’, som netop er afsluttet.
En af dem er Julie Rehder, der er ved at uddanne sig social- og sundhedshjælper på Randers Social- og Sundhedsskolen.
”I den nye undervisning er du nødt til at byde ind med noget i gruppearbejdet og være mere på. Du kan ikke bare gemme dig i et hjørne som ved normal klasseundervisning, og det synes jeg er positivt. Samtidig har vi mere hænderne i noget praktisk, vi skal lære. På den måde hænger det nemmere ved inde i ens hoved i forhold til at skulle side og læse teori i en bog en hel dag,” siger Julie Rehder.
Læreren holder sig mere i baggrunden
Erhvervsskolerne har i projektet afprøvet nye undervisningsprincipper i 21 undervisningsforløb, som erhvervsskolerne har udviklet i fællesskab med VIA University College.
Principperne betyder, at erhvervsskoleeleverne skal være de aktive i undervisningen og selv undersøge den faglige viden, de har brug for.
Lærerne skal give eleverne mulighed for at fordybe sig i fagenes teknikker og metoder og at eksperimentere med forskellige løsninger. Lærerne skal altså holde sig mere i baggrunden og skal primært være faglige vejledere og styre undervisningen gennem tydelige rammer og krav til elevernes arbejde.
”I den engelskundervisning, vi har nu, har vi fået meget mere selvstændighed og indflydelse på, hvad det er, vi skal. Det har været bedre og sjovere, for de fleste af os, der tager uddannelsen, er ikke er så boglige,” fremhæver Andreas Madsen, der uddanner sig inden for lager og logistik på Tradium i Randers.
Det er i det hele taget erfaringen, at erhvervsskoleeleverne i høj grad trives i den nye type undervisning, hvor teori kobles helt tæt til praksis. De oplever at kunne fordybe sig i deres fag, de arbejder mere innovativt, kreativt og eksperimenterende, og de oplever større selvbestemmelse – alt sammen noget, der kan styrke elevernes faglige stolthed og give andre unge lyst til at påbegynde en erhvervsuddannelse.
Elev på bageruddannelse på erhvervsskole
Videoer til inspiration for erhvervsskolelærere
De afprøvede undervisningsforløb er blevet optaget på video og lagt på internettet, så de kan give inspiration til øvrige erhvervsskoler om, hvordan undervisningen kan tilrettelægges for at være så inspirerende, motiverende og attraktiv for eleverne og tillige så samfundsrelevant som muligt.
I videoerne fortæller erhvervsskolelever og -lærere også om deres erfaringer med de ændrede undervisningsformer.
Foruden videoerne bliver den nye viden fra projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’ og de gode erfaringer med nye undervisningsprincipper og undervisningsforløb også formidlet til erhvervsskolelærere fra hele landet gennem seminarer eller webinarer senere i år. Desuden vil erfaringer og undervisningsmateriale fra projektet fremover indgå i uddannelsen af erhvervsskolelærere.
Elev social- og sundhedsassistent
Projekt med bredt samarbejde
Foruden Tradium og Randers Social- og Sundhedsskole er de erhvervsskoler, der har deltaget i projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’, EUC Syd og SOSU Syd i Aabenraa, Tech College Aalborg, Mercantec i Viborg, Learnmark i Horsens, Jordbrugets UddannelsesCenter i Beder ved Aarhus, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Rybners i Esbjerg samt SOSU Fyn i Svendborg og ZBC i Slagelse.
Det er VIA University College, der har stået i spidsen for projektet – i tæt samarbejde med organisationen Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) samt de involverede erhvervsskoler.
Projektet har fået 2,6 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden.
Øget engagement er tydeligt at se
”Det, der især bliver rost af erhvervsskoleeleverne og -lærerne, er, at de nye undervisningsprincipper og undervisningsforløb giver erhvervsskoleleverne mulighed for at være mere aktive, fordybe sig fagligt, blive udfordrede og være med til at udvikle deres fag,” fortæller lektor og projektleder Jeppe Egendal fra efter- og videreuddannelserne hos VIA University College.
Jeppe Egendal har sammen med kolleger fra VIA været ude på erhvervsskoler og observere de nyudviklede undervisningsforløb blive gennemført som led i projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’.
”Det har kort og godt været fantastisk at se elevernes styrkede motivation og højnede faglige stolthed og lærernes kæmpe indsats. Jeg er sikker på, at de mere attraktive undervisningsmetoder får flere unge til at fuldende deres erhvervsuddannelse,” siger Jeppe Egendal.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Randers