Testkørsel af elbilen Toyota bZ4X

4. september 2024
Testkørsel af elbilen Toyota bZ4X
bZ4X i sin fulde størrelse. Flot og velkørende bil til priser fra 329.900 kr. Foto: Palle Sund

Palle Sund har været ude og testkøre og forfattet dette indlæg omkring det: Jeg har haft fornøjelsen af Toyota bZ4X nogle dage og her gik jeg tæt på bilen. Den bil som har været så eftertrykligt skældt ud. Nu ville jeg med egne øjne og hænder se og prøve hvordan bilen faktisk er.

Modellen er jo kendt af de fleste, da hjemmeplejen blandt andet i Mariagerfjord kommune, ruller rundt i den. Men denne her er ikke sammenlignelig med hjemmeplejens bil. Den her som jeg prøvede er monteret med en masse ekstraudstyr.

Efter ca. 2 år på markedet må der være sket en del. Og ja, det er der. Bilen er bl.a. blevet opgraderet på flere punkter.

  • Antal km under test 245 (ca det halve af, hvad bilen kan køre på en opladning iflg Toyota.dk)
  • Tophastighed: Det har jeg ikke afprøvet.
  • I perioden var temperaturen 18 til 23 grader.
  • Ingen nævneværdig vind.

Ligger godt på vejen

bZ4X ligger rigtigt godt og stabilt på vejen og trods sin størrelse meget nem at komme rundt med. Parkering er ikke noget problem. Og et front kamera sikre, at du ikke kører ind i noget der står foran bilen, faktisk så fungerer det rigtigt godt. Det viser også, om du har parkeret nogenlunde lige i p-båsen.

Voldsom acceleration

Overhalinger klares meget nemt og meget hurtigt. Bilen reagerer prompte hvis du træder speederen i bund. Accelererer fra 0-100 km/t på bare 6,9 til 7,5 sek. Og det skal man altså lige være OBS på. Ud ad vejen går det fint, men hold øje med speedometeret, for du mærker ikke, hvis du pludselig kører meget mere end du må. Her kan anbefales en hastighedsalarm. En sådan findes dog også i bilen, men den laver ikke så meget larm. Jeg var ikke omkring motorvejen, så mine hastigheder lå på max. 80 km/t.

Lækker ”arbejdsplads” bag rattet. Masser af benplads. Elektrisk førersæde og en stor kardanboks med masser af aflægningsplads. Foto: Palle Sund

Førerpladsen

Førerpladsen er fortrinlig. Og det vil være muligt at finde den rigtige kørestilling, da førersædet har el indstilling.  Sædet støtter godt og er behageligt at sidde i. God lårstøtte. Udsynet er godt, da du sidder højt.

Kardanboksen er stor og rummer en masse aflægningsplads. Tillige plads til opladning af mobiltelefonen. Her sidder også den runde knap hvor du stiller frem eller bak. Smart løsning i stedet for den ”gearstang” du skal flytte frem og tilbage. Her er ikke så meget at tage fejl af. Drejer du knappen til højre kører bilen frem (D), til venstre (R) bakker bilen og står den på N, ja så står bilen stille. Helt lydløst og uden hakken.

Rattet er af typen Multifunktionsrat og her kan mange ting styres fra. Det er dog noget man lige skal sætte sig ind i, så man ikke trykker i vildrede, for det kan man godt komme til i farten. Til højre for rattet sidder den 12,5” store multimedieskærm. Alle informationer herpå er meget tydelige. Og under skærmen sidder fingertouch knapper med forskellige funktioner. Og det virker perfekt det hele.

På bagsædet er der masser af plads og det flade ”gulv” gør, at personen i midten også kan sidde bekvemt, da der ikke er nogen kardanboks. Der er tillige friskluftdyser og to USB-stik ved bagsædet.

Bagklappen der er elektrisk åbner meget højt. Med mine 187 cm kom jeg ikke i karambolage med klappen. Foto: Palle Sund

Bagklappen

Bagklappen  er elektrisk og det er en stor fordel, da den er rimelig tung. Desuden så går den højt op. Jeg med mine 187 cm kunne snildt stå under den. Gulvet i bagagerum er helt plant. Er delt i to, så når denne ene del løftes, ja så dukker der er rum op som evt. kan rumme ladekabel. Så behøver der ikke ligge fremme.

Premium pakken

Modellen her er eftermonteret med Premium pakken og det betyder, at der er panorama glastag, 20” alufælge, Bi-tone og JBL-anlæg. Plus en masse andet udstyr, som ville fylde flere sider hvis det hele skulle med, men jeg kan da nævne: Vognbaneassistent, nødbremseassistent, adaptiv fartpilot, USB stik både foran og ved bagsædet, Matrix forlygter, el betjent bagklap, 360 graders panoramavisning, førerovervågningskamera til pre-collisionssystem (kan dog slås fra), baksensor for tværgående trafik med nedbremsefunktion. Og ufatteligt meget mere. Se hele listen ved MTHBiler Toyota Hadsund.

Vedr. førerovervågningskamera

Et kamera holder øje med dig under kørslen. Bliver du ukoncentreret og mister overblikket eller foretager dig unødvendige bevægelser, ja så kommer der en alarm. Helt sikkert en god detalje, som vil kunne forhindre ulykker.

Forlygter af typen Matrix. Giver et virkeligt godt lys. Foto: Palle Sund

Kort om bZ4X

En fremragende el bil til en fremragende pris. Fra 329.900 kr. kan du få en bZ4X og så kan du ellers hæfte det udstyr på du ønsker, ud over alt det udstyr der er i forvejen og det er faktisk ganske meget. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament. En ting er sikkert, du får en velkørende bil med masser af plads.

3 års service- og reparationsaftale er standard  på alle bZ4X varianter og er med i prisen. Bilen udlånt af MTHBIler Toyota Hadsund

Tekst og fotos: Palle Sund