Annonce
Del på Facebook   Print siden

Tandlægekæde fik hug for gratis ydelser

Forside
Mandag 15. juli 2019 kl. 17:00

Tandlægekæde fik hug for gratis ydelser

I 2017 forsøgte tandlægekæden Godt Smil at give gratis eftersyn til kunderne, men initiativet blev stoppet af deres egen fagforening.

Nu ser virksomheden frem til øget liberalisering i branchen.

Den landsdækkende tandlægekæde Godt Smil forsøgte i 2017 at forære tandeftersyn til kunderne, men blev øjeblikkeligt irettesat af Tandlægeforeningen. Prisen på et eftersyn er nemlig – ligesom på en række andre tandlægeydelser – fastsat, og manøvren med helt at fjerne prisen blev ikke godtaget.

Efter regionerne sidste år opsagde den daværende overenskomst, skal Folketingets partier forhandle, hvordan de økonomiske rammer for fremtidens tandpleje skal se ud. Mens Tandlægeforeningen vil have flere penge budgetteret for at sikre den høje kvalitet i tandplejen i Danmark, ser Godt Smil sammenhængen mellem det offentlige tilskud og kvalitet anderledes.

– Vi ønsker at være billigere, end vi må i dag, hvor prisen på eftersyn, tandrensninger og andre mindre behandlinger ligger fast. Så da vi ville tilbyde tandeftersynet kvit og frit til vores kunder, blev vi naturligvis virkelig skuffede over, at vi med det samme fik besked fra vores brancheforening om at stoppe, fortæller Anders Bjergegaard, der er administrerende direktør hos Godt Smil.

Liberalisering på vej i tandlægebranchen

Nogle af de centrale punkter, der hidtil har vist sig vanskelige for Tandlægeforeningen og politikerne at nå til enighed om, er omfanget af tilskudsrammen, samt hvordan den skal fordeles, og hvorvidt der skal være faste priser på visse tandlægeydelser. Siden 1980'erne har politikerne øget brugerbetalingen fra cirka 50 procent til 80 procent i dag, og ifølge Godt Smil er yderligere konkurrence højst sandsynligt på vej til branchen.

– Trods Tandlægeforeningens arbejde for at undgå det, er vi 95 procent sikre på, at en øget liberalisering af branchen kommer til at finde sted, og vi hilser det i den grad velkommen. Med de driftsfordele, vi har som landsdækkende kæde, kan vi nemlig godt tilbyde kunderne en bedre pris uden at sætte fagligheden over styr, siger Anders Bjergegaard.



Prisstruktur skaber usikkerhed

På baggrund af tændernes tilstand har patienter siden 2015 været inddelt i tre farver hos tandlægen. Alt efter farvegruppe er der forskel på, hvilke behandlinger der gives tilskud til og hvor meget. Derudover er der helt eller delvist fastsatte priser på nogle tandlægeydelser, mens det er op til den enkelte tandlæge, hvor meget de vil tage sig betalt for andre.

– Priserne i vores branche er meget ugennemskuelige for patienterne, og det vil vi gerne gøre op med. Hvis konkurrencen i højere grad slippes fri, og de fastsatte priser fjernes, kan vi undgå, at patienterne er usikre på, hvad de egentlig får for pengene hos forskellige tandlæger, siger Anders Bjergegaard.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Forside

Denne udsigt kan blive din: Skovhaven i Hadsund - 4. marts 2023
Denne udsigt kan blive din: Skovhaven i Hadsund - 4. marts 2023
Forside
De bedste online casino spil i Danmark
De bedste online casino spil i Danmark
Forside
5 ting du ikke vidste om spil i Danmark
5 ting du ikke vidste om spil i Danmark
Forside
Et kig på spillelovgivningen for online casino i Norden
Et kig på spillelovgivningen for online casino i Norden
Forside
Få fuldt udbytte af havens grønne glæder
Få fuldt udbytte af havens grønne glæder
Forside
Orkla planlægger at tilbagekalde alle HUSK produkter i samarbejde med myndighederne
Orkla planlægger at tilbagekalde alle HUSK produkter i samarbejde med myndighederne
Forside
Dødsfald
Dødsfald
Randers
Så stoppede festen
Så stoppede festen
Forside
Lug, beskær og plant i efteråret
Lug, beskær og plant i efteråret
Forside
Lager/Produktionslokaler udlejes
Lager/Produktionslokaler udlejes
Forside
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder