Med 28 elever i en klasse med én lærer er der for lidt tid til den enkelte elev.
Der bliver for tiden debatteret intenst mellem de politiske partier omkring den fremtidige skolestruktur i Randers Kommune.
De politiske udmeldinger lyder på, at der er for mange skoler. Nedlægges der skoler, kan de sparede midler bruges til et kvalitetsløft for de resterende skoler eller til nye skolebygninger.
Borgmester Claus Omann Jensen (V) er citeret for et ønske om, at hæve det gennemsnitlige elevtal i klasserne fra de nuværende 21,3 til 24. En stigning af denne størrelsesorden i den gennemsnitlige klassekvotient vil betyde, at der fremover bliver rigtig mange klasser med et højt elevtal.
I indeværende skoleår er der 24 eller flere elever i knap en fjerdedel af alle klasser. Hæves gennemsnittet til 24 vil der blive rigtig mange klasser, hvor elevtallet vil nærme sig folkeskolelovens maksimum på 28 elever pr klasse.
Som professionelle undervisere er lærere og børnehaveklasseledere bekymret for, den negative effekt de høje elevtal vil få for elevernes udbytte af undervisningen.
Nedenstående udtalelse blev vedtaget af de ca. 270 medlemmer, der deltog i Randers Lærerforenings generalforsamling i den forgangne uge:
* Medlemmer af Randers Lærerforening forsamlet til generalforsamling den 20. marts 2014 på TRADIUM udtaler:
Projektet Fremtidens Skole i Randers Kommune har været lagt i mølposen i et års tid. På baggrund af de politiske udmeldinger fra Venstre og Socialdemokratiet under valgkampen i forbindelse med byrådsvalget i 2013, ser det ud til, at projektet nu bliver støvet af med deraf følgende strukturelle ændringer i skolevæsenet.
Af hensyn til mulighederne for at levere en kvalitativ god undervisning, der tager hensyn til den enkelte elevs forudsætninger og muligheder, forventer vi, at der ikke bliver gennemført strukturelle ændringer, der medvirker til at forhøje den nuværende gennemsnitlige klassekvotient.
De økonomiske midler, der bliver frigjort ved eventuelle strukturelle ændringer, skal fastholdes på folkeskoleområdet og anvendes til forbedringer af undervisningens kvalitet (2-lærerordninger m.m.)
Læs også: