Sparekassen Kronjylland topper kundetilfredshedsundersøgelse

19. september 2024

Både blandt privat- og erhvervskunder ligger Sparekassen Kronjylland nummer 1 i ny undersøgelse. Relationer gør forskellen.

EPSI har netop offentliggjort deres seneste undersøgelse af kundetilfredsheden blandt danske bankkunder, og det er gode nyheder for Sparekassen Kronjylland. Mens mange banker kæmper med at opretholde kundernes tilfredshed, er Sparekassen Kronjylland gået imod strømmen og lander som nummer et både blandt privat- og erhvervskunder.

Kundetilfredsheden i top – og det er ikke tilfældigt

“Det er vi naturligvis meget stolte af,” udtaler Klaus Skjødt, administrerende direktør for Sparekassen Kronjylland, med glæde. Han understreger, at to faktorer altid har været afgørende for sparekassen: medarbejder- og kundetilfredshed. “Det er dem, vi altid har fokus på, og derfor er jeg selvfølgelig meget glad for, at EPSI endnu engang viser, at kunderne er meget tilfredse.”

Det er nu andet år i træk, at Sparekassen Kronjylland indtager førstepladsen blandt privatkunder. På erhvervssiden oplevede de et lille dyk sidste år, da der blev introduceret en ny net- og mobilbank. Dog har kunderne nu vænnet sig til ændringerne, og banken er tilbage på toppen.

Sofie Breum, country manager i EPSI Rating Danmark, forklarer denne udvikling: “Kunderne har vænnet sig til et nyt setup – og derfor falder det digitale i baggrunden, og kunderne fokuserer i stedet på den stærke relation til Sparekassen, når de skal vurdere deres tilfredshed.”

Den menneskelige relation gør forskellen

Skjødt fremhæver, at den personlige kontakt mellem kunden og deres rådgiver er nøglen til den høje tilfredshed: “Vi har konstant holdt fast i den direkte kontakt mellem kunden og kundens personlige rådgiver. Det betyder meget, at du nemt får fat i din rådgiver, hvis du er i tvivl om noget.” Sparekassen Kronjylland gør en aktiv indsats for at tage løbende kontakt med deres kunder og sikre, at alt er, som det skal være. “EPSI viser endnu engang, at det er lige præcis det, som kunderne efterspørger. Det bekræfter os i, at vores måde at gøre det på, er den rigtige,” understreger han.

Denne stærke relation mellem banken og kunderne bliver også bekræftet af Sofie Breum, som siger: “Sparekassen Kronjylland er især stærke til elementer relateret til en stærk kunderelation (interesse, forståelse af behov og yder den behøvede hjælp). Samtidig har de et setup, der gør rådgiveren/banken i stand til at træffe hurtige beslutninger, hvilket er en succesformel for dem.”

Fortsat vækst og nye kunder

Sparekassen Kronjylland har oplevet en betydelig vækst de seneste år, og den tendens ser ikke ud til at stoppe. I første halvår af året alene har sparekassen fået mere end 3.000 nye kunder. Dette skyldes i høj grad anbefalinger fra de nuværende kunder, som taler positivt om deres oplevelser med sparekassen.

“Vi får rigtigt mange nye kunder, fordi vi bliver anbefalet af vores nuværende kunder. Derfor er væksten også i høj grad et udtryk for, at vi har stærke relationer til vores kunder. Dem kommer vi til at fokusere endnu mere på i fremtiden, så vi også fremover har meget tilfredse kunder,” slutter Klaus Skjødt.

For Randers og området omkring, hvor Sparekassen Kronjylland har dybe rødder, betyder denne anerkendelse endnu mere. Det viser, at en lokal sparekasse kan overgå større, landsdækkende banker ved at bevare fokus på de stærke, personlige relationer og yde en service, der sætter kunderne i centrum.

LÆS OGSÅ: For 20. år i træk inviterer Sparekassen Kronjylland deres kunder til eksklusiv kundedag i Djurs Sommerland