Nyheder

Sorte kæledyr bliver fravalgt – kampagne sætter fokus på ”Blackfurday”

Dyreværnet og Agria vil bryde overtro og fremhæve fordelene ved at adoptere sorte dyr – Sort pels er nemlig ikke i høj kurs, når danskerne vælger nyt kæledyr. Det vil en ny kampagne gøre op med – netop på Black Friday.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 23. november 2025

Sorte dyr overses på internaterne

Selvom Black Friday får danskerne til at strømme efter gode tilbud, er det fortsat svært for sorte hunde og katte at finde nye hjem. Ifølge Agria Dyreforsikring og Dyreværnet venter sorte dyr markant længere på adoption end andre – en tendens, som begge organisationer nu vil gøre op med.

”Sorte katte venter ofte længere på at blive adopterede fra Dyreværnets internater end deres mere farverige artsfæller, og det er en virkelig trist tendens,” siger Tine Stabell, direktør i Agria Dyreforsikring.

Også hos Dyreværnet er det et velkendt problem. Direktør Henrik Knaack fortæller:
”Rød, hvid, trefarvet eller stribet … Ja, alle andre farver end kulsort er bare mere populære. I dag sidder specielt sorte katte længere tid på vores internater end nogen andre dyr.”

Det sorte får – også i dyreverdenen

Ifølge Dyreværnet er sort pels ofte det sidste, kommende kæledyrsejere vælger.

”Hvis vi får indleveret et spraglet kuld af killinger, er det næsten altid den sorte, der sidder tilbage sidst – uanset hvor sød, sjov og charmerede den er,” siger Henrik Knaack.

Fænomenet er også kendt internationalt under betegnelsen Black Cat Syndrome, men der er ingen entydig forklaring. Tine Stabell peger på flere mulige årsager:
”Måske lever myten om, at sorte dyr er forbundet med ondskab, stadig i dagens Danmark: Fordi en sort kat næsten er usynlig i mørket, kan den opfattes som særligt lusket. Men om problematikken skyldes gammel overtro, eller om det er fordi, det kan være lidt sværere at læse ansigtsmimikken hos sortpelsede dyr – eller om danskerne synes, at de sorte dyr bare ikke passer til farven på gardinerne, er der endnu ikke noget videnskabeligt svar på.”

#Blackfurday: Kærlighed frem for tilbud

Som modsvar til Black Fridays forbrugstema lancerer Agria Dyreforsikring kampagnen #Blackfurday – en opfordring til at vælge et hjemløst dyr frem for endnu et tilbudskøb.

”Blackfurday skal handle om andet end rabatter og slagtilbud: Du kan ikke købe kærlighed, men du kan adoptere et dyr i nød, og det er næsten det samme. Samtidig får du bonus på ’goodwill-kontoen’ ved at gøre noget godt for andre – ved at investere i en genbrugs-hund eller -kat, der står uden hjem – så det er ren win-win,” siger Tine Stabell.

Henrik Knaack understreger samtidig, at internatet ikke sænker priserne i anledningen af udsalgssæsonen:
”Her er prisen den samme året rundt, for ingen dyr er mindre værd, blot fordi dagen får et fancy engelsk navn.”

Personligheden er vigtigere end pelsen

Dyreværnet håber, at flere vil få øjnene op for, at sorte dyr er lige så gode familievenner som alle andre.

”Sorte dyr har lige så skønne og forskellige personligheder som deres mere farverige artsfæller. Der er ingen adfærdsmæssig forskel, så vi opfordrer naturligvis danskerne til at fokusere på personlighed og give alle disse kærlige dyr en chance for et trygt liv – uanset farven,” siger Henrik Knaack.

Kampagnen spreder sig i Norden

#Blackfurday er startet i Danmark, men i år har initiativet spredt sig til Agrias søsterselskaber i Sverige, Norge, Finland, Irland og England. I Danmark støttes kampagnen af Dyreværnet.