Biler og motor

Slut med skjulte p-afgifter: Minister slår fast, at praksis er ulovlig

Fra den 1. juli er det endegyldigt slut med de såkaldte ’usynlige p-afgifter’. De private parkeringsselskabers praksis med at sende p-afgifter uden at informere bilisten på stedet er nu blevet præciseret som ulovlig af transportministeren. Ifølge FDM styrker det bilisternes retssikkerhed markant.

Slut med skjulte p-afgifter: Minister slår fast, at praksis er ulovlig
Foto: FDM
Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 3. juli 2025

Ministeren sætter foden ned

Det er transportminister Thomas Danielsen, som med en officiel præcisering af den gældende bekendtgørelse tydeliggør, at parkeringsafgifter udstedt af private aktører kun er gyldige, hvis de gives fysisk på stedet – enten påsat bilen eller overleveret til føreren.

Ministerens præcisering kommer efter måneders stigende kritik af de usynlige p-afgifter, hvor bilister ofte først bliver klar over afgiften flere dage efter parkeringen.

Transportministeren udtaler, at der ikke er tale om en ny regel, men om en tydeliggørelse af eksisterende lovgivning.

FDM: Et skridt i den rigtige retning

FDM er blandt de organisationer, der har råbt vagt i gevær over for praksissen med usynlige afgifter. Nu glæder de sig over ministerens klargøring.

“Vi er meget tilfredse med, at transportministeren ser på reglerne på samme måde som FDM og Forbrugerombudsmanden, og med præciseringen af reglerne på området har gjort det soleklart, at parkeringsselskaberne ikke bare kan sende en p-afgift afsted til intetanende bilister,” siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.

Han fremhæver samtidig den retssikkerhed, som bilisterne nu opnår:

“Præciseringen er godt for bilisternes retssikkerhed. Nu får de mulighed for at tage billeder af mangelfuld skiltning eller dokumentere andre forhold i forbindelse med parkeringen. Det kan man gøre, når man kan se, at man har fået en fysisk p-afgift, men ikke hvis man modtager en ’usynlig p-afgift’ længe efter parkeringen.”

Afgiften skal gives til føreren

Et centralt element i præciseringen er også, at afgiften – som hidtil – skal gives til føreren af bilen, ikke blot til ejeren. Dermed anerkendes det juridiske udgangspunkt, at det er føreren, der indgår aftalen med parkeringsselskabet.

Dennis Lange pointerer, at FDM ikke er imod digitale løsninger – men at disse skal overholde gældende lovgivning og sikre gennemsigtighed for brugerne.

“FDM er åbne over for moderne, digitale systemer – også på parkeringsområdet. Men det skal selvsagt være systemer, der ikke giver køb på bilisternes retssikkerhed, og som i øvrigt holder sig inden for de gældende regler. Man kan ikke se stort på disse forhold, blot fordi man som parkeringsselskab ønsker at maksimere sin indtjening ved at spare p-vagter væk,” siger han.

Bilister bør klage

FDM opfordrer bilister, der alligevel modtager en usynlig p-afgift efter den 1. juli, til at tage affære. Organisationen anbefaler, at man klager skriftligt til selskabet og undlader at betale, indtil sagen er behandlet. Hvis selskabet fastholder afgiften, kan man indbringe sagen for Parkeringsklagenævnet.

Du kan læse mere om transportministerens præcisering og få gode råd på fdm.dk.

Biler og motor

Se flere artikler