Nyheder

Skolestrukturen skaber kaos

Redaktion
Af Redaktion 10. august 2015

I dag mandag starter kommunens godt 9000 børn i skole, som de plejer på denne tid. Men alligevel er meget radikalt anderledes.

Skoler er blevet lukket og sammenlagt. Det kræver utrolig meget planlægning, overblik og koordinering – både i forhold til samarbejde, i forhold til oprettelse af nye arbejdsgange og i forhold til bygningerne, som er ved at gennemgå store forandringer, så børnene kan være der. For det vigtigste er jo at børnene kan koncentrere sig og trives, så de kan fordybe sig i fagene.

Derfor bliver jeg dybt bekymret, når jeg kort før skolestart får at vide, at der på mange skoler hersker kaos: Der er ikke skolemøbler til børnene, der mangler fysiklokaler, gymnastikkapacitet, musiklokaler, klasseværelser og steder hvor eleverne kan opholde sig i pauserne.

Håndværkere har holdt tre ugers ferie, så der slet ikke er blevet arbejdet i elevernes sommerferie. En pedel og en medhjælper har skulle tømme/pakke/flytte fire skoler, og flere steder er slet ikke er blevet flyttet de rigtige kasser, så lærerne mangler deres ting.

Flere lærere har ingen arbejdsplads, så der ikke er mulighed for forberedelse. Der er lærere, der ikke kan komme på en pc, fordi der mangler strøm og internet. Flere steder er skolerne omdannet til byggepladser, hvor der er beskidt, støv og larm.

Under borgermøderne blev det gentagende gange sagt af både politikere og forvaltning, at lærerne følger børnene, samt at børnene følger hinanden. Men det jeg får at vide er, at det generelt ikke forholder sig sådan.

Lærerne følger ikke eleverne, alle klasser er nye og blandede, og mange vil derfor ikke kende en eneste lærer. Det er særligt bekymrende for de børn, der har nogle særlige behov i et inklusionsperspektiv, men også generelt for alle børn, som skal skifte miljø, lærere og venner. Borgerne blev lovet noget andet gentagende gange.

Sidste år besøgte børn og skoleudvalget Vestervangsskolen, hvor vi så den spændende udskoling man havde opbygget. Denne var til stor inspiration, da vi arbejdede med en ny skolestruktur. Desværre er fakta nu, at den flotte spændende udskoling der gjorde Vestervang til noget særligt, ikke er længere.

Møblerne er fjernet, og lokalerne bruges til mellemtrinet. Udskolingen er presset sammen i den gamle slidte del af skolen. Det er utroligt ærgerligt, at det store arbejde er forsvundet i murbrokkerne, fordi man har valgt at presse skolen til det yderste. SF kritiserede skolestrukturen blandt andet fordi, man har valgt at presse alt for mange elever på Vestervangsskolen. Det mener vi ikke er forsvarligt. Aktuelt har man så fået en indskrivning på 60 ekstra børn, som der slet ikke er plads til.

I SF er vi dybt bekymrede for de rammer, som skolebørn og medarbejdere skal møde ind til. Derfor vil vi på næstkommende udvalgsmøde i børn og skoleudvalget bede om en tilbundsgående redegørelse for de ovenstående forhold.

Vi ønsker en handleplan på hvordan, man vil sikre børnenes læring og trivsel samt lærernes arbejdsmiljø i de rammer. Desuden vil vi foreslå, at børn og skoleudvalget hurtigst muligt tager ud på de aktuelle skoler og ser forholdene.

I Randers Kommune siger vi, at vi er en uddannelsesby, og at alle unge skal i uddannelse. Det skal naturligvis hænge sammen med, hvilke rammer vi byder vores skoler. SF valgte at træde ud af forhandlingerne omkring skolestrukturen og stemte ikke for den, men vi fortsætter naturligvis med at arbejde for skolerne.

Vi kan ikke stå på sidelinjen og lade stå til – det gælder vores børns trivsel og fremtid.

* Giv RANDERSiDAG.dk en ‘synes godt om’ på Facebook.