Familie

Skolestart i krise: Flere børn i børnehaveklassen kæmper med helt grundlæggende sociale evner

Nye tal viser, at de mindste elever bliver mindre forberedt til at håndtere fællesskab og konflikter i skolen. To ud af tre lærere oplever, at børnene er mindre klar til skolestart end for fem år siden.

Redaktion
Af Redaktion 12. august 2025

Sociale færdigheder i tilbagegang

En bekymrende udvikling tegner sig på landets skoler. Når de mindste elever træder ind gennem skoledørene for første gang, mangler mange af dem grundlæggende færdigheder til at navigere i fællesskabet med deres klassekammerater.

En omfattende analyse blandt børnehaveklasseledere afslører, at hele 66 procent oplever, at eleverne i dag er mindre parate til skolestart sammenlignet med tidligere. Særligt når det gælder evnen til at vise hensyn, håndtere uenigheder og følge fælles instrukser.

Udfordringer i klasseværelset

De konkrete vanskeligheder kommer til udtryk på flere måder i det daglige skoleliv. Syv ud af ti lærere bemærker, at børnene har sværere ved at tage hensyn til hinanden og vente på deres tur. Samtidig oplever to tredjedele, at eleverne kæmper mere med at løse konflikter konstruktivt.

Evnen til at modtage og forstå beskeder til hele klassen er også blevet en større udfordring for 65 procent af elevgrupperne. Dette skaber naturligt større kompleksitet i undervisningssituationen og kræver mere individuel opmærksomhed fra lærernes side.

Manglende støtte til børn med særlige behov

Problemstillingen forstærkes af, at tre ud af fire børnehaveklasseledere oplever, at der ikke følger tilstrækkelige ressourcer med de elever, som har behov for ekstra støtte. Dette betyder, at lærerne står med en dobbelt udfordring: både at hjælpe børn med specifikke vanskeligheder og samtidig sikre et godt læringsmiljø for hele klassen.

Kun to procent af lærerne svarer, at der altid følger passende ressourcer med børn, der har særlige behov ved skolestart.

Fokus på de rigtige færdigheder

Undersøgelsen peger også på, hvad der virkelig gør forskellen for en succesfuld skolestart. Selvhjulpenhed står øverst på listen – 80 procent af lærerne vurderer, at børnenes evne til selv at klare praktiske opgaver som toiletbesøg og påklædning er afgørende.

Lige så vigtige er de sociale kompetencer. Mere end syv ud af ti lærere fremhæver betydningen af, at børnene kan vise hensyn til deres klassekammerater. Nysgerrighed rangerer som tredje vigtigste egenskab, mens evnen til at følge fælles beskeder og vente på tur også vægtes højt.

Vejen videre

Udviklingen kalder på handling både hjemmefra og i institutionerne. Der er behov for en bedre forventningsafstemning mellem forældre og skole om, hvilke færdigheder der prioriteres højest før skolestart.

Mens mange familier fokuserer på bogstaver og skrivefærdigheder, viser undersøgelsen, at de sociale kompetencer faktisk udgør fundamentet for en tryg og vellykket skolegang. Uden disse grundsten bliver det sværere for både det enkelte barn og hele klassen at trives i læringsfællesskabet.

Kilde: Danmarks Lærerforening