Over hele landet blev Coop-kunder i løbet af weekenden mødt af opsigtsvækkende alternative tilbudsaviser med tilbud på turbokyllinger. Turbokyllinger – fordi vi sælger hvad som helst, står der på forsiden, og selvom logoet på avisen er blevet til Scoop er den en tydelig stikpille til Coop fra Anima:
Coop har i årevis brandet sig på ansvarlighed og de bryster sig af, at deres hjerte banker for dyrevelfærd. Men vi oplever et Coop, som udviser en utrolig ligegyldighed over for turbokyllingernes lidelser. Det virker nærmest som om Coop går efter at være værst til dyrevelfærd udtaler Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.
Med tilbud på blandt andet TurboBryster groet på kun 35 dage og TurboLår fra kyllinger, der højst sandsynligt ikke har kunne gå normalt informerer tilbudsavisen kunderne om de alvorlige velfærdsproblemer i produktionen. I en hilsen til kunderne på side to fortæller Carsten Lee Glad, adm. direktør, Scoop, at han er stolt over fortsat at sælge turbokyllinger.
De kommende uger vil Anima uddele tilbudsavisen foran Coops butikker og på sociale medier annoncerer Anima massivt med en tilsvarende satirisk reklamevideo. Både tilbudsavisen og videoen kan ses her.
Tørrer ansvaret af på kunderne
Sidste gang Anima offentligt kritiserede Coop for at lade stå til på kyllingefronten, lød det fra Coop, at hos os er det i højere grad kunderne, der bestemmer, hvilke kyllinger vi sælger – og ikke Anima. Hos Anima undrer man sig over den position:
Coop mener åbenbart, at lige præcis deres kunder går mindre op i dyrevelfærd end konkurrenternes kunder og i øvrigt danskerne som de er flest. Det kan man jo undre sig over. Jeg synes, det er pinligt for Coop, at de forsøger at tørre ansvaret af på kunderne i stedet for selv som virksomhed at indtage en holdning til, hvad bundniveauet for kyllingevelfærd skal være, lyder det fra Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.