Helbred
Røde Kors overtager bisidderordning i Randers
Lokal støtte skal give borgere større tryghed ved møder med kommunen
Bisidderfunktionen flytter til Røde Kors
Når borgere i Randers og omegn fremover går til vigtige møder med kommunen eller andre offentlige myndigheder, kan de få en frivillig bisidder fra Røde Kors Randers med. Bisidderforeningen i Randers & Omegn er blevet nedlagt, og hele aktiviteten er nu flyttet over i det lokale Røde Kors–afdeling.
Ifølge aktivitetsleder Karin Sørensen, der startede Bisidderforeningen for ti år siden, er overgangen et naturligt skridt.
“Det er trygt at blive en del af en stor og kompetent organisation, som i forvejen arbejder med støtte til sårbare borgere, og som har specialister til at rådgive os,” fortæller hun.
Læs også:
Hvad kan en bisidder hjælpe med?
Mange borgere oplever, at møder med offentlige myndigheder kan være svære at overskue – især hvis man står i en presset situation. En bisidder bidrager med ro, overblik og et ekstra sæt ører.
Under et formøde gennemgår borger og bisidder sagen, og ved selve mødet hjælper bisidderen med at sikre, at borgeren får stillet de rette spørgsmål og får forståelige svar. Efter mødet tales der om forløbet og resultatet.
En bisidder er ikke en ekspert eller problemløser, men skal kunne møde mennesker professionelt og empatisk – og har naturligvis tavshedspligt.
Borgere: “Det giver tryghed”
Flere borgere i Randers har allerede haft glæde af ordningen.
Susanne Ryberg fik støtte i forbindelse med afgørelsen om sin førtidspension.
“Jeg var utryg før mødet, fordi jeg tidligere i en anden kommune oplevede at blive talt både grimt og ned til. Det gav tryghed, at hvis jeg blev usikker og nervøs, var bisidderen der for mig. Mødet gik fint, og jeg fik bevilget min førtidspension. Både før og efter mødet støttede bisidderen mig.”
Også John Sørensen anbefaler bisiddere efter familiens egne erfaringer i en vanskelig sag:
“Vi går ikke til et møde med Randers Kommune uden en bisidder!”
Samarbejde på tværs af organisationer
Røde Kors Randers koordinerer indsatsen med Mødrehjælpen, Sind, Ældresagen og Red Barnet, som alle tilbyder bisidderordninger i forskelligt omfang.
Da nogle af organisationerne ikke har lokale bisiddere, og andre fokuserer på bestemte aldersgrupper, henviser man nu på tværs for at sikre den bedst mulige hjælp.
Karin Sørensen håber, at samarbejdet også vil styrke dialogen med myndighederne:
“Ja, borgerne efterspørger en bisidder, og vi håber at offentlige myndigheder vil anbefale borgere at have en upartisk bisidder med til vigtige møder.”
Randers Kommune: “Det gør en stor forskel”
Borgerrådgiver i Randers Kommune, Jesper Cortes, hilser ordningen velkommen.
”Som Borgerrådgiver er jeg meget glad for muligheden for at kunne henvise borgere til frivillige bisiddere, da det giver disse borgere ekstra tryghed og støtte i mødet med det kommunale system. Det gør en stor forskel for borgerne – både i sager inden for familieafdelingen, socialområdet og beskæftigelsesområdet – at have en bisidder ved deres side.”
Røde Kors Randers arbejder samtidig på en rammeaftale med kommunen om et tættere samarbejde på flere områder.
Vil du have eller være bisidder?
En bisidder kan give støtte, ro og overblik, når du skal til møde med en myndighed.
Interesserede borgere eller nye frivillige kan finde mere information på Røde Kors Randers’ hjemmeside eller kontakte aktivitetsleder Karin Sørensen på tlf. 51 98 21 70 (hverdage kl. 13–17), karens@rodekors.dk
Læs også: