Reklame-nej tak er værdiløs

20. november 2009

Et hul i reklameaftalerne gør det muligt for distributionsvirksomhederne at hælde papir ind til folk, der ikke ønsker det. Da de nye, tunge Illum-kataloger dumpede ind i de danske hjem, ramte det også alle de hjem, der har et fint nej tak-skilt på brevsprækken/postkassen. Og det var ikke en fejl fra distributøren, Bring Citymail’s, side.…

Et hul i reklameaftalerne gør det muligt for distributionsvirksomhederne at hælde papir ind til folk, der ikke ønsker det.

Da de nye, tunge Illum-kataloger dumpede ind i de danske hjem, ramte det også alle de hjem, der har et fint nej tak-skilt på brevsprækken/postkassen. Og det var ikke en fejl fra distributøren, Bring Citymail’s, side.

For katalogerne var sirligt pakket i en plasticpose. Med hver enkelt danskers adresse på. Dermed er reklamen ikke længere en adresseløs forsendelse og hokus pokus – Illum-katalogerne er tryllet om til almindelig post.

Tricket er smart, men også lige lovlig smart. Ifølge Forbrugerombudsmand Henrik Øe må man nemlig ikke spekulere i at omgå reglerne. Men når det så er sagt, vil Henrik Øe ikke placere hovedet på blokken og kende Bring Citymail-finten ude.

“Det er rigtigt, at man som udgangspunkt ikke er omfattet af nej tak-ordningen, når der sættes en adresse bag på en reklame,” forklarer Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Nyhedsbureauet Newspaq.

Den eneste måde at gardere sig mod reklamer, er at blive optaget på Robinson-listen. Herefter må ingen virksomheder sende dig et adresseret brev uden din tilladelse.

Desværre betyder det, at alle i husstanden skal på Robinson-listen, hvis man skal sætte en stopper for Bring Citymails metoder. For hvis ikke Frederik på 16 år er på Robinson-listen, ja så er selve husstanden fortsat en reklamehungrende adresse.

Og undtagelserne fortsætter. Ifølge Newspaq mener Kræftens Bekæmpelse ikke, at en reklame for deres lotteri er en reklame. På trods af, at de vedlægger et girokort i reklamen, og reklamen mest er spækket med billeder af glade vindere, er det altså ikke er en reklame. Derfor brager den ind ad alle brevsprækker uanset nej tak-skilt eller Robinsonliste.

Kræftens Bekæmpelse er nemlig en velgørende organisation, og så må man sende alt det reklamemateriale, man vil. Det samme må politiske organisationer, partier, religiøse foretagender kulturinstitutioner og undtagelseslisten kan blive ved. Du kan med andre ord ikke blive fri.

“Vi har oplevet, at det har været en meget effektiv kanal at sende til alle danske husstande uanset nej tak-skilte. Men det er et tveægget sværd, for enten er vi for smarte, eller også er vi for omkostningsfulde. Så kunne jeg nøjes med at hænge en kasse op, som folk kom og proppede penge i, vil jeg gladelig gøre det,” udtaler marketingschef i Kræftens Bekæmpelse Poul Møller til Newspaq.

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her på siden til højre.