Nyheder
Randers Skole sætter matematikvanskeligheder skakmat
Nørrevangsskolen i Randers indgår i et ambitiøst projekt med Dansk Skoleskak og Egmont Fonden, der skal hjælpe elever med matematikvanskeligheder. Programmet SKAK+MAT® skal sætte gang i en treårig læringsindsats.
En rapport fra VIVE afslører, at én ud af syv børn på danske skoler kæmper så meget med matematik, at det kan påvirke deres fremtid. For at imødekomme denne udfordring har Dansk Skoleskak, med støtte fra Egmont Fonden, udviklet et nyt, spilbaseret matematikundervisningsprogram kaldet SKAK+MAT®. Nørrevangsskolen i Randers er blandt de skoler, der skal implementere denne metode i samarbejde med i alt tre skoler, 20 lærere og 350 elever.
Denne undervisningsform bygger på positive resultater, hvor programmet tidligere har vist en betydelig fremgang i elevernes læring. Målet er at gøre matematik sjovere og mere forståeligt for dem, der finder det svært at følge den traditionelle undervisning.
Detaljerne bag indsatsen
Projektet, kaldet ‘SMS – Sæt matematikvanskelighederne skakmat’, er blevet planlagt grundigt med fokus på at skemalægge undervisningen, så seks klasser pr. skole får en ugentlig lektion dedikeret til SKAK+MAT® i hele tre år. Desuden vil elever, som har stor udfordring med matematik, få tilbud om PLAYMASTER® kurser, der er skræddersyet til deres behov.
Dette initiativ følges nøje af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) for at sikre læring på alle niveauer, og resultaterne vil blive formidlet vidt og bredt.
Startskud i Randers
Projektet skydes i gang med en officiel begivenhed på Nørrevangsskolen i Randers den 12. november 2024 kl. 11:00. Her kan man høre mere om forventningerne til det treårige projekt og samarbejdet med Egmont Fonden og Dansk Skoleskak. Det bliver en spændende tid for matematikundervisningen i Randers.
Med denne nye tilgang håber skolerne at skabe rammer, hvor elever ikke blot lærer at regne, men også oplever glæden ved matematik. Dette kan potentielt have en positiv effekt langt ind i deres fremtidige liv, idet det giver dem stærkere kompetencer og selvsikkerhed inden for faget.