Nyheder
Randers elever udfordres i læsning: Fald i karakterer vækker bekymring
Elever fra 9. klasse i Randers oplever et fald i læsekaraktererne, viser de nyeste data.
Randers Kommune ser en bekymrende udvikling i læsekaraktererne for 9. klasses elever. Ifølge Børne- og Undervisningsministeriets seneste statistik er gennemsnitskarakteren i læsning faldet fra 5,42 til 5,37 over det seneste skoleår. Selvom faldet på 1% kan virke beskedent, reflekterer det en bredere tendens på landsplan, hvor 64 kommuner har oplevet lignende tendenser.
Elevernes faglige selvtillid under pres
Den negative udvikling i læsekompetencerne påvirker ikke blot elevernes karakterblade men også deres selvtillid. Mange elever søger hjælp hos lektiehjælpsvirksomheder som MentorDanmark for at forbedre deres læsefærdigheder. En repræsentant fra MentorDanmark nævner, at efterspørgslen efter hjælp til læsning er blandt de højeste, og at yde støtte ikke kun handler om at forbedre karakterer, men også om at styrke selvtillid og motivation.
Hvad kan gøres?
Mens grunde til dette fald diskuteres, er der flere tiltag, som lokale skoler og forældre kan overveje. Fokus på mere målrettet undervisning og ekstra hjælp uden for skoletiden kan være nødvendigt. Samtidig kan brugen af ny teknologi og læseteknikker potentielt forbedre elevernes læseevner.
Det er essentielt at adressere denne udfordring hurtigt for at sikre, at Randers’ elever fastholder deres uddannelsesmæssige progression og er godt rustede til fremtiden. Forældre, lærere og kommunen må i fællesskab finde løsninger, der kan vende udviklingen og støtte eleverne på alle måder.