Annonce
Del på Facebook   Print siden

Randers: Cykelstier som politisk valuta

Debat
Onsdag 8. februar 2023 kl. 17:00

Randers: Cykelstier som politisk valuta

.
Af: Jens Peter Hansen Formand for Cyklistforbundet Randers

Cykelstier som politisk valuta

I Cyklistforbundet Randers deler vi Axel Præstmarks begejstring for cykelstier, der næst efter elcykler kan være det bedste tiltag til at få flere til at cykler mere.

For det er jo det, som det drejer sig om: At investere i bedre forhold, så flere vælger at cykle mere, hvilket er en forrygende god forretning for samfundet: For hver bagdel, der flyttes fra sæde til sadel, sparer samfundet 8 kr. i sundhedsudgifter og der bliver bedre plads på vejen og flere ledige P-pladser.

Ærgerligt nok vil de 12 mio. til nye cykelstier ikke gøre en nævneværdig forskel. Flertallet i Randers byråd anser eller accepterer stiltiende cykelstier som en politisk valuta, der primært benyttes til at købe venner i byrådet og stemmer i lokalområdet.

Derfor ses det gang på gang, at konkrete cykelstier vedtages som en del af budgetforlig uden en forudgående faglig analyse. Tag f.eks. cykelbaner langs Højsletvej. Den strækning har aldrig optrådt i de lange prioriteringslister, der er behandlet i fagudvalget.

Hvem forestiller man sig vil benytte disse cykelbaner klods op ad bilerne, når eksisterende cykelstier eller fredelige Nordre Fælledvej er kortere uanset hvor du skal hen.

Tilsvarende med cykelstien omkring Fårup. Hvem skal bruge den? Vejen fra Nørbæk gennem Fårup er 300 m kortere, er bedre beskyttet mod blæst og har mere gadelys.

Der kører ca. 1.000 biler heraf 40 lastbiler på vejen mellem Gjerlev og Øster Tørslev. Der kører ca. 9.000 biler heraf 475 lastbiler på Hammelvej mellem Værum og Randers. Men det er mellem Gjerlev og Ø. Tørslev, der bliver lavet dobbeltrettet cykelsti. Hvorfor? Fordi byrådsflertallet ser cykelstier som politisk valuta.

Egentlig kunne vi cyklister være ligeglade – vi cykler jo uanset hvad. Men vi kunne blive mange flere, der bidrager til en grønnere, sundere og sjovere Randers kommune, såfremt byrådet begynder at se cykling som en ligeværdig transportform. Det kan kun gå for langsomt – der er ikke råd til at negligere cyklingens mange fordele.

Jens Peter Hansen
Formand for Cyklistforbundet Randers
Asfergvej 13, Hvidsten




© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Vi tager nye, vigtige skridt mod et grønnere Danmark
Læserbrev: Vi tager nye, vigtige skridt mod et grønnere Danmark
Debat
Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Debat
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Debat
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Debat
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Debat
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Debat
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Debat
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder