Trafik gør det svære for Østjyske virksomhederRandersLørdag 25. januar 2020 kl. 08:00 . I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035. Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere i Østjylland. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen i Østjylland vil stige med 100 procent i 2035 sammenlignet med 2015. For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet. Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis. Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i Hedensted Kommune have 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen. I Horsens og Norddjurs kommuner vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive 13 procent mindre, mens Randers og Aarhus vil have 11 procent mindre arbejdskraft til rådighed. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej. Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange projekter, der bare ligger og samler støv. Fx er der brug for en fortsat udbygning af E45 omkring Aarhus, syd for Skanderborg og nord for Aarhus til Randers. Der er samtidig brug for en ny midtjysk motorvej fra Viborg til Give. Rute 26 har brug for at blive udvidet mellem Aarhus og Viborg. På Jernbanen er det helt nødvendigt at fremrykke elektrificeringen mod Aarhus og Aalborg. Endelig skal vi også have set på en Kattegat-forbindelse, siger branchedirektør Henrik Friis. I Favrskov, Odder, Skanderborg og Syddjurs kommuner vil der være mellem fem og syv procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget. I Silkeborg vil virksomhedernes opland for arbejdskraft derimod blive en procent større i 2035 sammenlignet med 2015. Det skyldes udvidelsen af motorvejen omkring Silkeborg og åbningen af Holstebromotorvejen, som giver virksomhederne bedre muligheder for at rekruttere arbejdskraft.
|