”Togdag” blev en gedigen succes

Forside
Mandag 12. august 2019 kl. 11:00

”Togdag” blev en gedigen succes

I går søndag slap veteranbanen alle sine hestekræfter løs i det årlige arrangement Den store Togdag.

”Og det blev en rigtig stor dag for veteranbanen”, fortæller banens driftsbestyrer Jan Eriksen.

”Søndag transporterede vi ikke færre end 785 rejsende mellem Mariager og Handest. Det er et rigtigt flot antal, som vi er meget stolte af. Vi kørte i alt 16 tog på dagen og tilbagelagde sammenlagt 255 kilometer på sporet mellem Mariager og Handest.”

”Vi havde alt vores køreklare jernbanemateriel ude på skinnerne i går. Vore tre herlige teaktræsmotorvogne fra Triangel, der har mere end 80 år på bagen. Banens største damplokomotiv Nr. 3 fra 1928, Diesellokomotivet M 5 fra 1953 fra Frichs i Århus, og som rosinen i pølseenden, skinnebussen Den røde Rubin fra 1952 fra Scandia i Randers. Skinnebussens motor har gennemgået et langt og intenst eftersyn, hvor topstykkerne er totalrenoveret, og brændstofpumpen er blevet finjusteret. Så nu spiller motoren igen. – Det er næsten lige før, skinnebussens motor nu er Co2-neutral”, tilføjer driftsbestyreren med et blik i øjet.

”Vi havde besøg af en masse glade rejsende – i både to og tre generationer - der benyttede søndagen til en rigtig familieudflugt. Mange havde pakket madkurven og kaffen og taget det med i veterantoget. – Og i de gamle personvogne smager maden bare dobbelt så godt. Andre benyttede vore borde og bænke på Handest station til at nyde alle de medbragte herligheder. De fleste var også inde og hilse på stationsforstanderen og postbuddet, der residerer i det
gamle stationskontor på den fredede Handest station. Børnene aflagde også besøg i Jernbanekiosken i pakhuset, hvor de kunne kører med en model af banens kinnebud ”Den røde Rubin.”



Alle veteranbane-folkene var klar fra morgenstunden. Allerede fra kl. 05:00 søndag begyndte de på opfyringen af damplokomotivet. Det kræver omkring fire timers arbejde, før en sådan damp- kæmpe med en vægt på 48 tons har tryk på kedlen og er køreklar. I mellemtiden skal lokomotivet smøres op, og der er rigtig mange bevægelige dele på en sådan maskine, der skal have en portion olie, for at kunne fungere tilfredsstillende. Banens nyeste uddannede fyrbøder Pau Nørgaard varetog dette arbejde og til at hjælpe sig havde han fyrbøderaspirant Thomas Skov.

Klokken 17:25 rullede søndagens sidste tog ind på Mariager station. Det var skinnebussen, der fremførte iltoget ”Ommersyssel” fra Handest. Dermed var endnu en herlig dag til ende sammen med mange glade turister. Og veteranbanefolkene kunne tage sig et velfortjent bad og en kop sen eftermiddagskaffe, inden hjemturen begyndte.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.