PAU elever har fået mulighed for dagplejepraktik i RandersRandersFredag 8. november 2019 kl. 17:00 Elever på Social- og Sundhedsskolen i Randers har nu fået mulighed for at bruge noget af deres praktik i Dagplejen. Den første elev har allerede afsluttet sin dagplejepraktik og både eleven, dagplejeren og Randers Kommune er positive over forløbet. På Social- og Sundhedsskolen i Randers har man som et forsøg sendt elever fra Pædagogisk Assistentuddannelse i praktik hos Dagplejen i Randers Kommune. Eleverne har selv haft et ønske om at blive bekendt med arbejdet som dagplejer gennem praktik, og derfor besluttede det lokale uddannelsesudvalg (LUU) at give eleverne den mulighed gennem anden praktik i fem uger, først eller sidst i deres praktikforløb. Den første elev har allerede afsluttet sine fem uger ved Dagplejen og evalueringen fra både elev, dagplejer og Randers Kommune er positiv. "Jeg synes, det er en spændende måde at arbejde på, da man for det meste arbejder alene... Personligt har jeg fundet ud af, at det helt klart er noget, jeg godt kunne tænke mig at arbejde som [dagplejer, red.], da jeg godt kan lide at fordybe mig i de enkelte børn og deres forældre." fortæller Nina, der er PAU elev og har været fem uger i praktik hos en dagplejer. Målet med forsøget er at give eleverne kendskab til hverdagen som dagplejer, fx hvad det vil sige at arbejde alene og selvstændigt med de pædagogiske arbejdsopgaver, aktivering af forældre og dokumentation. Gennem praktikken får eleverne også mulighed for at prøve sig selv af, og dermed finde ud af, om de skal være fx dagplejere. Efter de fem uger, skal eleven i forsøget fortsætte praktikken i en daginstitution for at færdiggøre anden praktik, og få opfyldt alle sine praktikmål. I praktik i dagpleje Randers Kommune valgte at afprøve forsøget hos en dagplejer, der selv er uddannet Pædagogisk Assistent, så både dagplejeren og eleven kunne spejle sig mest muligt i hinanden. "Jeg synes det gik super fint, både i forhold til at jeg selv fik genopfrisket nogle ting, men også i forhold til, at jeg fik mulighed for at vise, at Dagplejen også er et sted, hvor vi arbejder med læreplaner, samspilsregler, anerkendelse og empati, og at vi også skal dokumentere, hvad vi gør i form af skriftlige formularer til kommunen og billeder gerne både til forældre og kommunen. " fortæller Lene, der er dagplejer i Randers Kommune. Lene deltager i næstkommende vejlederuddannelse, for at blive opdateret i uddannelsen til Pædagogisk Assistent og fortsætte med at tage elever i praktik. "Med hensyn til en ny praktikant vil det sagtens kunne lade sig gøre. Jeg synes, det har været spændende og et frisk pust." fortsætter Lene, der samtidig roser eleven for sit engagement og nysgerrighed. Randers Kommune og Social- og Sundhedsskolen i Randers håber, at forsøget kan udvides i fremtiden, så endnu flere elever med en dagplejer i maven kan få den erfaring med fra sin uddannelse.
|