Norlys til Regeringen: Vi er klar til at tage ansvar, hvis I tager del i risikoen

Danmarkidag
Søndag 18. september 2022 kl. 11:00

Norlys til Regeringen: Vi er klar til at tage ansvar, hvis I tager del i risikoen
Foto: Norlys


Af Redaktionen

Norlys til Regeringen: Vi er klar til at tage ansvar, hvis I tager del i risikoen

Norlys modtager dagligt hundredvis af opkald fra kunder, som har behov for hjælp til at afbøde de rekordhøje energipriser. For at hjælpe kunderne har regeringen foreslået et loft over danskernes energiregninger. Den hensigt er rigtig men ikke uden problemer.

Regeringen har netop lanceret et nyt forslag, som skal tage toppen af presset hos forbrugerne i en tid med rekordhøje energipriser. Alle danskere vil kunne tilmelde sig en henstandsordning og få udskudt den del af energiregningen på gas, el og fjernvarme, der overstiger den enhedspris, der var gældende i efteråret 2021, lyder regeringens forslag. Norlys bakker op om intentionen, men påpeger at forslaget bør målrettes det konkrete behov.

- Der er et kæmpe behov for at give henstand her og nu, ellers risikerer mange kunder ikke at kunne betale deres energiregning i løbet af vinteren. Derfor er regeringens udspil sympatisk. Men regeringens forslag er en "one-size-fits-all"-model, som ikke er målrettet det konkrete likviditetsproblem, som særligt de mest udfordrede kunder oplever i disse dage. Det er det, vi bør fokusere på, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys' energiforretning.

I Norlys' energiforretning oplever man allerede, at langt flere kunder efterspørger afdragsordninger på deres energiregninger, fordi de ikke har råd til at betale hele regningen på en gang. Derfor hjælper Norlys allerede i dag kunderne med at opdele deres redning i mindre dele.

- Antallet af afdragsordninger i Norlys er mangedoblet i forhold til sidste år, men vi oplever desværre, at behovet er endnu større. Vi mener, at den bedste model er at lade energiselskaberne fortsætte med at indgå individuelle aftaler med kunderne, så behovet skræddersys den enkelte, trængte kunde. Det vil vi kunne gøre med ro i maven med en statslig garantistillelse i ryggen, siger Mads Brøgger.

I Norlys opleves behovet som akut, og derfor er tempo et nøgleord, hvis problemet ikke skal vokse sig endnu større. Norlys' vurdering er, at regeringens forslag kræver tilpasninger af selskabernes IT-systemer, og der kan derfor gå flere måneder før ordningen kan træde i kraft.

- På den helt korte bane er der brug for en supplerende risikodækning, så vi kan være endnu mere imødekommende i dialogen med vores trængte kunder og indgå bedre og mere fleksible afdragsordninger. Uanset hvad politikerne beslutter sig for, vil Norlys dog indgå konstruktivt i dialog med myndighederne om at få en løsning som bedst muligt tilgodeser kundernes behov, siger Mads Brøgger.

Norlys modtager i forvejen rigtig mange opkald i øjeblikket og opfordrer derfor kunderne til at vente med at ringe for at blive en del af regeringens henstandsordning. Forslaget skal først vedtages i Folketinget, hvorefter der vil blive fastlagt en tilmeldingsløsning.


© Copyright 2022 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.