Hvornår skal du ringe 112112Søndag 24. juli 2022 kl. 18:00 ![]()
Af Lone K. Hansen Hvornår skal du ringe 112 112 er nummeret til alarmcentralen. Du skal ringe 112, hvis du har akut behov for udrykning. Hvornår skal du ringe 112? Her er eksempler på situationer med behov for akut udrykning: -Ulykker, alvorlige forbrydelser eller opstået brand -Situationer med fare for liv, ejendom eller miljø -Situationer der kræver akut udrykning fra politiet, ambulance, brandvæsen eller miljøberedskab -Livstruende sygdom og tilskadekomst Alle opkald til 112 bliver optaget. HVAD SKER DER, NÅR DU RINGER 112? - Opringning Når du ringer 112, bliver du mødt af en stemme, der siger, at du har ringet 112. Herefter besvarer en alarmoperatør dit opkald. - Alarmoperatøren afklarer situationen med dig Alarmoperatøren vil som regel bede dig om at få oplyst: Hvad er der sket? Hvor er det sket? Hvornår er det sket? Hvor skal hjælpen sendes hen (præcis adresse)? Hvor mange tilskadekomne er der? Mens I taler, videregiver alarmoperatøren dine oplysninger til rette myndighed. Det kan være brandvæsen, en sundhedsfaglig eller politiet. - Alarmoperatøren viderestiller dig til den myndighed, der skal hjælpe dig Politi Hvis du har akut behov for politiets hjælp, vil alarmoperatøren viderestille dig til en af politiets vagtcentraler, som hjælper dig. Sygdom eller tilskadekomst Hvis du har akut behov for hjælp i forbindelse med sygdom eller tilskadekomst, kobler alarmoperatøren en sundhedsfaglig person på samtalen. Den sundhedsfaglige person beslutter det videre forløb, fx om der skal sendes en ambulance til dig, og vejleder dig i førstehjælp, hvis det er nødvendigt. Brand Hvis du har akut behov for brandvæsenets hjælp, sender alarmoperatøren din anmeldelse videre til brandvæsnet, mens I taler.
|