Nyheder
Piger får markant højere årskarakterer end drenge i gymnasiet
Ny CEPOS-analyse peger på ulighed i bedømmelserne – forskellen udlignes delvist ved eksamenerne
En ny analyse fra den liberale tænketank CEPOS viser store forskelle i, hvordan drenge og piger bliver bedømt i gymnasiet. Ifølge analysen får piger i gennemsnit 1,15 karakterpoint højere i årskarakterer end i deres eksamenskarakterer, mens forskellen for drenge kun er 0,49 point.
Store forskelle på tværs af landet
Analysen bygger på tal fra Børne- og Undervisningsministeriet og omfatter alle gymnasiale uddannelser – STX, HHX og HTX. Den viser, at forskellen mellem års- og eksamenskarakterer i gennemsnit er 0,9 point og findes på gymnasier i hele landet.
“Der er meget stor forskel på, om man er en dreng eller en pige i gymnasiet. Og den forskel stiller pigerne bedre i kampen om pladserne på de videregående uddannelser,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Ifølge ham er forskellene så markante, at de bør give anledning til en nærmere drøftelse af karaktergivningen.
Læs også:
CEPOS: Overvej vægtningen af karakterer ved optag
Karsten Bo Larsen mener, at resultaterne bør få politikere og uddannelsesinstitutioner til at overveje, hvordan karakterer vægtes ved optag til videregående uddannelser.
“Advarselslamperne bør blinke, når forskellen mellem års- og eksamenskarakterer vokser – og når kønsforskellen også bliver større. Det må vi reagere på,” siger han.
“Vi må genoverveje vægtningen mellem års- og eksamenskarakterer i vurderingen af studieegnethed, når vi ser så store forskelle mellem kønnene. De store forskelle taler for at undersøge, om prøveresultaterne bør betyde mere for optaget på de videregående uddannelser.”
Også forskelle efter etnisk baggrund
Analysen viser desuden, at elever med anden etnisk herkomst end dansk i gennemsnit får 0,95 karakterpoint højere årskarakterer end prøvekarakterer, mens forskellen for elever med dansk baggrund er 0,83 point. I de senere år er denne forskel blevet mindre – men samtidig er afstanden mellem piger og drenge vokset.
“Karaktersystemet skal give en retfærdig og objektiv bedømmelse af elevens faglige niveau. Hvis bestemte grupper skiller sig ud ved, at de systematisk får betydeligt højere årskarakterer end deres prøveresultat, bør det give anledning til en grundig drøftelse af, om vi bedømmer retfærdigt,” siger Karsten Bo Larsen.
Fakta om analysen
- Udgivet af CEPOS, oktober 2025
- Baseret på data fra Børne- og Undervisningsministeriet
- Dækker STX, HHX og HTX
- Gennemsnitlig forskel mellem års- og eksamenskarakterer: 0,9 point
- Piger: +1,15 point / Drenge: +0,49 point
Læs hele analysen på cepos.dk.
Læs også: