Forbruger

Pantsystemet i Danmark: Penge motiverer, men miljøviden øger returprocenten

 Ny analyse viser, at danskerne primært panter for pengenes skyld, men dem der kender miljøfordelene, panter endnu mere. Dansk Retursystem lancerer nu en kampagne for at øge forståelsen af pantsystemets miljøgevinster.

En lille pige panter en flaske i en pantautomat med hjælp fra en voksen kvinde, hvilket illustrerer hvordan pantsystemet fungerer i praksis.
Børn der lærer om pantsystemet fra en tidlig alder er med til at sikre høje returprocenter i fremtiden, hvilket både gavner miljøet og familiens økonomi. Foto: Dansk Retursystem
Af Gabriel Larsen 8. maj 2025

Danskerne er blandt verdens bedste til at pante. Hele 93 procent af alle flasker og dåser med pant kommer retur og bliver genanvendt til nye emballager. Men hvad motiverer egentlig danskerne til at være så flittige med at pante?

En ny analyse fra Dansk Retursystem viser, at den økonomiske gevinst er den største drivkraft. For 65 procent af danskerne er det pengene, der betyder mest, når de vælger at pante, mens 26 procent primært gør det af miljøhensyn.

Viden om miljøgevinster øger pantlysten

Analysen afslører også en interessant sammenhæng: De danskere, der har kendskab til miljøfordelene ved pantsystemet, er mere tilbøjelige til at pante end andre. Blandt dem, der ved, at det er bedre for miljø og klima at pante end at sortere emballagerne som almindeligt affald, panter hele 95 procent alle deres dåser og flasker.

Flertallet af danskerne mangler dog viden om, hvordan de forskellige typer pantemballager behandles. Kun for plastflasker er der et lille flertal på 52 procent, der ved, hvordan emballagerne typisk håndteres efter indsamling.

Sundhedsreformens økonomi skrumpet: Regeringen fjerner over en milliard fra planen

Læs også: Sundhedsreformens økonomi skrumpet: Regeringen fjerner over en milliard fra planen

Ny kampagne skal øge forståelsen

For at øge danskernes viden om pantsystemet og få endnu flere dåser og flasker retur, lancerer Dansk Retursystem nu kampagnen “We Pant A Lot”. Kampagnen tager fat i seks centrale misforståelser om pant på en humoristisk måde og vil særligt blive vist på sociale medier.

Analysen viser også, at de 18-29-årige er den gruppe, der er mindst tilbøjelige til at pante. Dog er det fortsat 88 procent af de unge, der angiver, at de panter alle deres dåser og flasker med pant.

Pantsystemets miljøgevinster

Genanvendelse gennem pantsystemet reducerede klimaaftrykket med godt 234.000 ton CO2 i 2024. Når vi genanvender flasker og dåser, sparer vi på jordens ressourcer og reducerer CO2-udledningen sammenlignet med produktion af nye emballager.

For at gøre det endnu nemmere at pante, udvider Dansk Retursystem netværket af pantstationer. I 2025 vil 36 pantstationer rundt om i landet være klar til at tage imod danskernes pant. På længere sigt kan netværket udbygges yderligere, særligt i forbindelse med landets genbrugspladser, hvor erfaringerne har været særdeles positiv.

Kilde: Dansk Retursystem

Gedderne får en ny chance: Udsætning sætter vild rekord

Læs også: Gedderne får en ny chance: Udsætning sætter vild rekord

Turismeboomet i Danmark: Ny rekord i omsætning og stigende betydning for lokalsamfund

Læs også: Turismeboomet i Danmark: Ny rekord i omsætning og stigende betydning for lokalsamfund

Tilmeld dig vores nyhedsbrev