Nyheder
Over 130.000 fartbøder til udenlandske bilister er aldrig blevet sendt
Siden 2019 er fartbøder for flere hundrede millioner kroner til biler med udenlandske nummerplader aldrig blevet sendt. Det fremgår af en aktindsigt, som Avisen Danmark har fået fra Politiets Administrative Center (PAC) ved Midt- og Vestjyllands Politi. De mange sager er blevet forældet, før bøderne nåede frem til de pågældende bilister.
Danske og udenlandske bilister behandles forskelligt
Danske bilister får som udgangspunkt tilsendt en fartbøde kort tid efter en registreret hastighedsoverskridelse. For udenlandske bilister er proceduren væsentligt mere kompleks, og mange sager bliver henlagt, før bøden når frem. Det har medført, at et stort antal udenlandske bilister undgår sanktion.
Læs også:
Overblik over omfanget
PAC har registreret mere end 130.000 tilfælde siden 2019, hvor hastighedsoverskridelser begået af udenlandske køretøjer er blevet registreret, men aldrig har ført til en udsendt bøde. Det skyldes primært, at sagerne henlægges, før det nødvendige identificeringsarbejde er fuldført.
Hvorfor sager med udenlandske plader ender i stilstand
Sagsbehandlingen af udenlandske køretøjer er langt mere ressourcekrævende end ved danske. Der skal foretages opslag i udenlandske registre, hvilket kan være tidskrævende og kræver adgang til samarbejdende myndigheder. Derudover skal dokumenter ofte oversættes til det relevante sprog, hvilket lægger yderligere pres på de administrative ressourcer.
Mulighed for genoptagelse – i teorien
Der eksisterer mulighed for at genåbne henlagte sager, hvis nye oplysninger om køretøjets ejer kommer til politiets kendskab. Det kan ske ved grænsekontrol, gennem datakryds mellem registre eller ved andre kontaktpunkter. I praksis bliver de fleste sager dog ikke genoptaget, og mange går tabt permanent.
Ulighed i retsanvendelsen
Den store forskel i håndhævelsen af fartbøder mellem danske og udenlandske bilister har skabt en skævhed i retssystemet. Hvor danske bilister bliver straffet konsekvent og hurtigt, undgår mange udenlandske førere at blive konfronteret med deres lovovertrædelse. Det rejser spørgsmål om ligebehandling og effektivitet i færdselskontrollen.
Fremtidige løsninger i sigte
PAC arbejder på administrative og teknologiske løsninger, der skal sikre en mere ensartet håndtering af fartovertrædelser – uanset bilens nationalitet. Et af initiativerne er et tættere samarbejde med det europæiske køretøjsregister Eucaris samt øget automatisering. Målet er at gøre det lettere og hurtigere at identificere udenlandske ejere og dermed sende bøder rettidigt.
Det er dog endnu uvist, hvornår disse løsninger vil være fuldt implementeret. Indtil da risikerer tusindvis af sager fortsat at ende i arkivet uden konsekvens for overtræderne.
Kilde: Avisendanmark.dk
Læs også: