Nyheder

Og der blev lys! Gymnasieelever udstiller på Museum Østjylland

Og der blev lys! En udstilling af elever fra Randers Statsskole, tirsdag den 6. februar til og med søndag den 25. februar 2024 kl. 10 – 16.
Sted: Museum Østjylland i Kulturhuset, Stemannsgade 2, 8900 Randers C.
Gratis.

Og der blev lys! Gymnasieelever udstiller på Museum Østjylland
29. januar 2024
Af Redaktion

Museumstræthed! De fleste kender den lumske træthed, der kan komme snigende, når man har gået rundt på et museum et stykke tid! Men hvad er det egentlig, der sker med os og vores kroppe? Og kan vi gøre noget ved det?

De spørgsmål har gymnasieelever fra Randers Statsskole brugt den seneste måned på at finde svar på i et nyt undervisningsforløb udviklet af Randers Statsskole og Museum Østjylland. Elevernes undersøgelser, resultater og produkter præsenteres nu i elevudstillingen, Og der blev lys!, en lyssafari gennem museets faste udstillinger.

Som gæst på museet mærker man i lyssafarien selv svarene på spørgsmålene om museumstræthed. På en underholdende måde kommer man gennem museets faste udstillinger og lader de indre batterier op under nydesignede, bæredygtige lamper.

Vi lover, det er både sjovt og informativt og på ingen måde trættende, smiler museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen, der er en af museets deltagere i projektet.

Samarbejde ser dagens lys
Undervisningsforløbet Og der blev lys! er første eksempel på et samarbejde mellem Museum Østjylland og Randers Statsskole. Samtidig er det en del af et nyt udviklings- og læringsprojekt STEAM på museer, som er støttet af Kulturudviklingspuljen og Uddannelsespuljen i Region Midt.

STEAM-tankegangen handler kort sagt om at koble de kunstneriske fag til de naturvidenskabelige fag og dermed udfordre vante tænkemåder, læringsstrategier og fagenes traditionelle løsningsmuligheder, fortæller Louise Dahl Kristensen og Lisbeth Gry Hjørlund Laustrup, der er lektorer i hhv. biologi og design på Randers Statsskole.

Elever afprøver viden
Med projektet STEAM på museer etablerer skoler samarbejder med museer, så eleverne får mulighed for at afprøve deres viden og produkter i virkelighedens verden. Samtidig møder de fagfolk, der arbejder indenfor de naturvidenskabelige og æstetiske/humanistiske felter.

Og sådan gik det til, at elever fra biologiholdet og designholdet og deres undervisere fra Randers Statsskole fik til opgave, sammen med medarbejdere på Museum Østjylland, at udvikle et tværfagligt undervisningsforløb om lys og belysning, der kunne udfordre både museum og skole.

Eleverne fra biologiholdet har sammen med museets konservator kortlagt lysforholdene i museets udstillinger og undersøgt, hvilket lys der er optimalt for mennesker og for museumsgenstande. Designholdet har haft et andet blik på udstillingerne i et samarbejde med museets udstillingsarkitekt og formidler, og eleverne har arbejdet med at formgive bæredygtige lamper inspireret af oldtidens materialer, æstetik og fortællinger.

Og der blev lys!
Eleverne har vist stort engagement under hele samarbejdet og har tilmed delt deres oplevelser med andre designelever, der nu efterspørger at samarbejde med museet!

Når eleverne er så tilfredse, at de deler deres begejstring med andre elever, er det svært for os at få armene ned, siger en glad museumsinspektør Helle Lebahn Bentzen.

Det er meget inspirerende for os at arbejde sammen med Statsskolens dygtige undervisere og elever. Deres tilgang til udstillingerne og forslag til undersøgelsesfelt er sjovt og lærerigt, og noget vi på museet ikke har prøvet før, fortæller Helle Lebahn Bentzen, der samtidig lover, at der ikke er risiko for at falde i søvn i udstillingerne mere. Det har de kvikke gymnasieelever sørget for!

Forkælelse og fare: Julen er både glæde og bekymring for danske kæledyr

Læs også: Forkælelse og fare: Julen er både glæde og bekymring for danske kæledyr

Tilmeld dig vores nyhedsbrev