Del på Facebook Print siden
Onsdag 25. september 2019 kl. 11:00
Pendlerne i Østjylland tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde.
Forrige år pendlede de i gennemsnit 47,6 kilometer om dagen, hvilket er 32 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.
I Østjylland kørte pendlerne i alt 19,3 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra Aarhus til Rom cirka 9.500 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne i Østjylland samlet set pendlede 12,9 millioner kilometer om dagen.
- Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en udvidelse af motorvejsnettet og en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej- og baneprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
I Østjylland er det pendlerne fra Syddjurs, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 59,4 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne i Norddjurs i gennemsnit 36,1 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 50,8 kilometer om dagen.
I Silkeborg Kommune kører pendlerne i gennemsnit 50,2 kilometer om dagen, mens pendlerne i Skanderborg tilbagelægger 49,6 kilometer.
- Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at køre langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.
Han peger på, at der er flere vej- og baneprojekter i Østjylland, der er oplagte at sætte skub i nu.
- Det gælder blandt andet en ny Hærvejsmotorvej, en udvidelse af E45 mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord samt mellem Hornstrup og Skanderborg, hvor der er behov for flere spor. Hele E45 fra Kolding og Fredericia til Randers skal udbygges. Det er også tiltrængt med en udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup og en mere effektiv jernbane med gode skiftemuligheder i Østjylland. Og så skal jernbanen elektrificeres hurtigere. Vi kan ikke vente til 2027, før der kan køre eltog på skinnerne til Aarhus, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
Forside
Østjyderne pendler længere for at komme på arbejde
ForsideOnsdag 25. september 2019 kl. 11:00
Pendlerne i Østjylland tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde.
Forrige år pendlede de i gennemsnit 47,6 kilometer om dagen, hvilket er 32 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.
I Østjylland kørte pendlerne i alt 19,3 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra Aarhus til Rom cirka 9.500 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne i Østjylland samlet set pendlede 12,9 millioner kilometer om dagen.
- Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en udvidelse af motorvejsnettet og en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej- og baneprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
I Østjylland er det pendlerne fra Syddjurs, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 59,4 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne i Norddjurs i gennemsnit 36,1 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 50,8 kilometer om dagen.
I Silkeborg Kommune kører pendlerne i gennemsnit 50,2 kilometer om dagen, mens pendlerne i Skanderborg tilbagelægger 49,6 kilometer.
- Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at køre langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.
Han peger på, at der er flere vej- og baneprojekter i Østjylland, der er oplagte at sætte skub i nu.
- Det gælder blandt andet en ny Hærvejsmotorvej, en udvidelse af E45 mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord samt mellem Hornstrup og Skanderborg, hvor der er behov for flere spor. Hele E45 fra Kolding og Fredericia til Randers skal udbygges. Det er også tiltrængt med en udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup og en mere effektiv jernbane med gode skiftemuligheder i Østjylland. Og så skal jernbanen elektrificeres hurtigere. Vi kan ikke vente til 2027, før der kan køre eltog på skinnerne til Aarhus, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Forside