Nyheder
Østjyderne er blandt de mest tilfredse
Tilfredsheden ligger et pænt stykker over landsgennemsnittet, og på visse områder er tilfredsheden i Østjylland den højeste i hele landet. Rigspolitiet har i november 2009 gennemført sin årlige brugerundersøgelse blandt borgere, der har været udsat for indbrud i beboelse, tyveri eller vold. Desuden er der gennemført en brugerundersøgelse blandt brugere af alarmcentralen 112. Og resultatet […]
Tilfredsheden ligger et pænt stykker over landsgennemsnittet, og på visse områder er tilfredsheden i Østjylland den højeste i hele landet.
Rigspolitiet har i november 2009 gennemført sin årlige brugerundersøgelse blandt borgere, der har været udsat for indbrud i beboelse, tyveri eller vold. Desuden er der gennemført en brugerundersøgelse blandt brugere af alarmcentralen 112. Og resultatet af undersøgelsen er tydelig: Borgerne i Østjylland er blandt de mest tilfredse i landet.
Politidirektør Jørgen Ilum glæder sig over resultatet af brugerundersøgelsen.
“Det er særdeles tilfredsstillende, at på de områder, hvor folk har brug for politiet, da er vi også rigtig hurtige til at rykke ud. Det er også meget tilfredsstillende, at borgernes tilfredshed med politiets indsats i forhold til den borgervendte kriminalitet nu er tilbage på samme høje niveau som før politireformen,” siger Jørgen Ilum.
Flot resultat
I brugerundersøgelsen blandt borgere, der har været udsat for vold, indbrud i beboelse og tyveri, er der i alt udsendt 11.838 spørgeskemaer fordelt på alle politikredse. 3.952 borgere har besvaret spørgeskemaet. Det svarer til en svarprocent på 33,4.
På en skala fra 1-4, hvor 4 er udtryk for den største tilfredshed, vurderer borgerne Østjyllands Politis samlede indsats til at ligge på 3,37, hvilket er et pænt stykke over landsgennemsnittet på 3,30. Nordjyllands Politi opnåede samme tilfredshedsscore, og kun Bornholms Politi opnåede en højere score (3,42).
Alarmcentralen i Østjylland
I brugerundersøgelsen vedr. alarmcentralen 112 er der udsendt i alt 6030 spørgeskemaer til borgere, der via alarmcentralen har anmeldt forhold vedr. indbrud, røveri, slagsmål, husspektakler og spirituskørsel. 1586 har besvaret spørgeskemaet, hvilket svarer til en svarprocent på 26,3. Københavns Politi er ikke omfattet af denne undersøgelse.
Denne undersøgelse omfatter dels borgernes tilfredshed med alarmcentralens behandling af anmeldelsen og dels borgernes tilfredshed med politiets efterfølgende behandling af anmeldelsen. I begge tilfælde måles tilfredsheden på en skala fra 1-4, hvor 4 er udtryk for den største tilfredshed.
Borgerne vurderer Østjyllands Politis samlede indsats i forbindelse med den efterfølgende behandling af en anmeldelse via alarmcentralen til at ligge på 3,51, hvilket er en markant forbedring i forhold til året før og væsentligt over landsgennemsnittet (3,30). Det er samtidig den klart højeste grad af tilfredshed blandt de 11 politikredse, som undersøgelsen omfatter.
Borgernes samlede tilfredshed med alarmcentralen 112 i Århus behandling af anmeldelserne ligger på 3,30, hvilket også er klart over landsgennemsnittet (3,24).
Tal på undersøgelsen – KLIK her.
Du kan kommentere nyheden herunder.
Du kan tilmelde dig Byen.nu’s nyhedsbrev her på siden til højre.