Alarm 112

Nye svindelsager mod ældre borgere – udgiver sig for at være fra banken

Selv om det i en periode har været relativt stille med svindelsager rettet mod ældre i lokalområdet, viser nye hændelser, at de kriminelle bagmænd langt fra er stoppet. Svindlerne skifter strategi og område.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 7. august 2025

To ældre kvinder i Hammel blev onsdag eftermiddag den 6. august 2025 udsat for grov svindel, da personer udgav sig for at være fra deres bank. Begge kvinder mistede flere tusinde kroner, og Østjyllands Politi efterforsker nu sagerne.

Udgav sig for at være fra banken

Den første sag drejer sig om en 74-årig kvinde, der blev ringet op af en mand, der påstod, at han arbejdede i banken. Han fortalte, at nogen havde forsøgt at hæve penge på hendes konto, og at hun derfor skulle have et nyt kreditkort. Kvinden fik besked på at oplyse sin pinkode, hvorefter en såkaldt “bankmedarbejder” ville komme og hente det gamle kort.

Kort efter dukkede en kvinde op ved den 74-åriges bopæl og fik udleveret både kort og pinkode. Inden kvinden nåede at reagere, var der blevet hævet flere tusinde kroner fra hendes konto.

Samme fremgangsmåde hos anden kvinde

Kort tid efter blev en 68-årig kvinde, som bor i samme område, udsat for nøjagtig samme fremgangsmåde. Hun udleverede ligeledes sit kort og pinkode og fik hurtigt tømt sin konto for et større beløb.

Begge kvinder har nu fået spærret deres kort, og politiet arbejder aktivt med at finde frem til gerningspersonerne.

Politiet: “Banken kontakter dig aldrig på den måde”

Østjyllands Politi understreger, at hverken banker eller offentlige myndigheder vil bede om pinkoder eller afhente betalingskort hjemme hos borgerne.

Politiet opfordrer samtidig pårørende til ældre borgere til at tage en snak med dem om denne type svindel.

Politiet opfordre også til opmærksomhed, uanset hvilken del af regionen du bor i.

Hjælp politiet

Har du oplevet lignende henvendelser eller har du oplysninger i sagen, kan du kontakte Politi på telefon 114.