Biler og motor

Nye regler giver institutioner, plejehjem og børnehaver lettere adgang til at bruge busser til småture

Transportminister Thomas Danielsen forenkler reglerne for både erhvervslivet og små institutioner med en række ændringer, der træder i kraft den 1. april.

Nye regler giver institutioner, plejehjem og børnehaver lettere adgang til at bruge busser til småture
(foto: Adobe)
Af Rikke Lund 1. april 2025

Nye regler giver lettere adgang til buskørsel for både professionelle og institutioner

Fra den 1. april bliver det lettere at navigere i reglerne for buskørsel i Danmark. Transportminister Thomas Danielsen har taget skridt til at fjerne unødvendige regler, som har gjort det svært for både professionelle busvognmænd og mindre institutioner at operere uden unødig administration.

En af de væsentligste ændringer er afskaffelsen af et krav om, at buschauffører dagligt skal tjekke busserne for eventuelt glemte genstande. Det betyder, at de travle chauffører ikke længere skal bruge tid på at lede efter glemt bagage hver dag. Derudover bliver det lettere for børnehaver og andre institutioner at arrangere busture. Nu kan en børnehave invitere børn fra nabobørnehaven med på tur uden at skulle ansætte en transportleder eller leve op til de samme regler som store busfirmaer.

Konservative vil styrke ældres beskyttelse: Foreslår nyt vaccinationsprogram

Læs også: Konservative vil styrke ældres beskyttelse: Foreslår nyt vaccinationsprogram

Skal gøre det lettere at bruge busser til småture

Transportministeren har arbejdet for at forenkle reglerne, som tidligere kunne være en hindring for mindre institutioner og virksomheder, der ikke driver buskørsel som hovedformål. Det har blandt andet været et problem, at mindre enheder som plejehjem og børnehaver tidligere har været underlagt de samme strenge regler som store busselskaber. Det ændrer sig nu.

Som ministeren selv udtaler: ”Vi skal selvfølgelig ikke kriminalisere det plejehjem, der tager en pårørende med i bussen, ligesom det ikke skal være ulovligt, hvis en buschauffør en enkelt dag skulle glemme at gå en hittegodsrunde i bussen.”

Boernehave bus
(foto: adobe)

Forenklinger for virksomheder og institutioner

En af de større ændringer er, at definitionen af erhvervsmæssig buskørsel nu er blevet præciseret. Tidligere var det sådan, at hvis én ud af tre kriterier var opfyldt, blev buskørsel betragtet som erhvervsmæssig, hvilket medførte krav om transportleder og kapitalkrav. Nu skal alle kriterier være opfyldt, hvilket betyder, at små institutioner som plejehjem ikke længere bliver betragtet som busfirmaer, hvis de kun bruger en bus til småture med pårørende.

Regelforenklingerne er en del af transportministerens udspil om ti initiativer, der skal styrke vejtransportbranchen. “Fremover er det ikke busreglerne, der står i vejen for at bruge en institutionsbus til at give børn og ældre en god oplevelse,” siger ministeren.

Mindsket bureaukrati og lettere administration

En anden vigtig ændring er, at kravene til at udleje busser og drive chaufførvikarvirksomhed bliver forenklet. Tidligere krævede det tilladelse og opfyldelse af en række krav at udleje busser, men nu slipper udlejningsvirksomhederne for en række byrder. Ligeledes slipper virksomheder, der kun udlejer chauffører, for krav, der ikke er relevante for deres aktivitet.

Ministerens mål er at sikre fair konkurrence blandt de professionelle busselskaber samtidig med, at unødvendigt papirarbejde og detaljerede krav fjernes. “Jeg ser frem til at tale med branchen om, hvordan de oplever de færre regler i praksis, for jeg har svært ved at tro, at de reelt vil savne dem,” siger Thomas Danielsen.

Transportministerens initiativer på bekendtgørelsesområdet vil forvente at reducere antallet af paragraffer på både gods- og busområdet, herunder:

• En reduktion på over 25 % af Busbekendtgørelsen
• En nedskæring på cirka 10 % af Godsbekendtgørelsen
• En reduktion på næsten 10 % af Kvalifikationsbekendtgørelsen

Ny kunst på Krakamarken: 111.000 kr. i støtte fra Statens Kunstfond

Læs også: Ny kunst på Krakamarken: 111.000 kr. i støtte fra Statens Kunstfond

Flest motorcykelulykker sker nu: Forsikringsselskab advarer mod fart og forårskørsel

Læs også: Flest motorcykelulykker sker nu: Forsikringsselskab advarer mod fart og forårskørsel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev