Nyheder
Ny teknologi skal redde fremmedsprogene i Randers
Sprogfagene i de danske gymnasier står over for udfordringer, men et nyt EU-projekt kan give håb. Projektet DIGI-LINGO, som blandt andet involverer gymnasier i Randers, afslutter snart tre års arbejde med udvikling af digitale værktøjer til fremmedsprogsundervisning.
Projektet, der blev præsenteret i Bruxelles, har som mål at gøre fremmedsprogsundervisning mere attraktiv og relevant. Det sker ved at integrere digitale og interaktive læringsmetoder i undervisningen. I Randers har Tradium og Paderup Gymnasium haft fornøjelsen af at deltage i projektet. Underviserne der rapporterer allerede om en ny dynamik i sprogundervisningen, hvor eleverne får direkte indsigt i kulturer fra de lande, de lærer om.
Interkulturel forståelse og engagement
Den virtuelle udveksling med skoler i Norge, Belgien og Spanien har især styrket elevernes interkulturelle forståelse. På Tradium ses eleverne nu ikke kun sprog som isolerede fag, men som en del af et større fællesskab. Det er oplevet, at denne tilgang engagerer eleverne og motiverer dem til at opbygge sprogfærdigheder. Mange underviserne oplever, at ved at kombinere digitale værktøjer med traditionel undervisning, får eleverne varierede læringsoplevelser, som fremmer deres forståelse for andre kulturer.
Fremtidens sprogfag står på spil
Den faldende interesse for fremmedsprog er en problemstilling, der kan få betydning for det midtjyske område, hvor der allerede ses en mangel på fransk- og tysklærere. DIGI-LINGO’s erfaringer viser, at en kombination af teknologi og traditionelle undervisningsformer kan være med til at vende denne tendens. Det er afgørende for at sikre, at de unge besidder de nødvendige sproglige kompetencer i en globaliseret verden. Med støtte fra EU’s Erasmus+ har projektet skabt et fundament, der kan udbredes til andre skoler og videregående uddannelsesinstitutioner i regionen. Dette kan være løsningen, der fremtidssikrer sprogfagene i Randers og omegn.
Det afsluttede projekt lover godt for fremtidens sprogundervisning i Randers med innovative tilgange, der er inspirerende og nytænkende. Dette kan potentielt give gymnasieelever i Randers de nødvendige færdigheder til at navigere i et globalt samfund.