Biler og motor

Ny promillelov skaber undren: Nye bilister straffes hårdere end motorcyklister

Eksperter og flere partier efterlyser ens regler for alle nye trafikanter

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 16. november 2025

Der er markant forskel på, hvordan unge og nybagte trafikanter behandles i lovgivningen, når det gælder alkohol i trafikken. Siden 1. juli har nye bilister været underlagt en skærpet promillegrænse på 0,2 de første tre år – men reglerne gælder ikke, hvis den samme person sætter sig op på en motorcykel, en stor knallert eller i en lastbil. Det får både eksperter og politikere til at efterlyse større sammenhæng i loven.

Nye regler giver forskellige konsekvenser

For nye bilister (kategori B) gælder i dag, at promillen ikke må overstige 0,2 i de første tre år efter kørekortet er erhvervet. Herefter hæves grænsen til 0,5 som for alle andre bilister. Men de skærpede regler gælder kun for bilkørekortet.

Kører en ny motorcyklist med samme promille, er det derimod lovligt, da promillegrænsen på 0,5 fortsat gælder for alle andre motoriserede køretøjer – uanset erfaring.

Hos bilejernes organisation FDM mener man, at forskellen mangler logik. Organisationen fremhæver, at man bakker op om den lave promillegrænse for nye bilister, men undrer sig over, at den ikke gælder bredere. Samme holdning finder man hos Rådet for Sikker Trafik, der peger på, at alle nye trafikanter har øget ulykkesrisiko.

Kritik fra flere partier

Da lovpakken blev vedtaget, var det ikke alle partier, der stemte for. Både Radikale Venstre og SF mener, at loven sender et problematisk signal til unge trafikanter.

Radikale Venstre peger på, at to helt nye trafikanter i praksis kan drikke den samme mængde alkohol, men kun bilisten bliver straffet. Det opleves som en form for blåstempling af alkohol i forbindelse med motorcykel- og knallertkørsel.

Hos SF undrer man sig over, at nultolerance gælder i bilen, men ikke på motorcykel – særligt fordi der sker flere ulykker pr. kørt kilometer med motorcykler end med biler.

Minister: Loven er målrettet 17-årige bilister

Transportminister Thomas Danielsen afviser kritikken og forklarer, at ændringen blev lavet i forbindelse med, at 17-årige fik lov til at køre bil uden ledsager. Formålet var at øge sikkerheden for unge bilister – ikke at ændre reglerne for andre køretøjer.

Ministeren anerkender, at det er farligere at køre motorcykel end bil, men understreger, at lovgivningen følger de ændringer, der allerede er gennemført på bilområdet. Han mener ikke, at situationen er paradoksal, når to 18-årige kan køre hjem med samme promille på henholdsvis bil og motorcykel, fordi kørekortalderen ikke er ens.

Ingen planer om at ændre promillegrænserne

Selv om ministeren ikke afviser, at det kan give mening at se på promillegrænser for andre køretøjstyper på sigt, er der ingen planer om at ændre de gældende regler nu. Han understreger, at politik handler om mere end sikkerhed – også mobilitet og politiske kompromiser spiller ind.

Hvis der i fremtiden åbnes for, at unge må køre mindre motorcykler fra 17-års-alderen, kan det dog blive aktuelt at se på promillegrænserne igen.

Biler og motor

Se flere artikler