Nyheder
Ny politisk plan skal sikre bedre adgang til busser og tog for mennesker med handicap
Det Centrale Handicapråd præsenterer 16 anbefalinger, der skal gøre kollektiv transport mere tilgængelig
Barrierer spænder ben for hverdagen
For mange borgere med handicap er den kollektive transport stadig præget af forhindringer, usikkerhed og manglende fleksibilitet. Ifølge VIVEs seneste SHILD-undersøgelse kan kun 41 procent af personer med større fysisk handicap rejse med bus og tog uden besvær. For mennesker med større psykiske handicap er tallet helt nede på 32 procent.
Manglende elevatorer, utilstrækkelig information, fravær af ramper og krav om at bestille hjælp flere dage i forvejen gør, at mange opgiver at bruge offentlig transport. Det skaber ikke kun praktiske problemer, men påvirker også adgangen til job, uddannelse og sociale fællesskaber.
Læs også:
Rådets ambition: Spontane og uafhængige rejser
Det Centrale Handicapråd ønsker at ændre udviklingen og lancerer derfor et politisk udspil med titlen Fremkommelighed for alle. Udspillet indeholder 16 konkrete anbefalinger til regering og Folketinget med det klare mål at gøre offentlig transport tilgængelig for alle borgere – uanset funktionsnedsættelse.
Rådet understreger, at kollektiv transport bør indrettes, så mennesker med handicap kan rejse spontant og uafhængigt, og at manglende tilgængelighed i dag både fører til isolation og begrænser deltagelsen i arbejds- og samfundsliv.
Fra planlægningsstress til reel fri bevægelighed
De nye anbefalinger dækker både lovgivning, passagerrettigheder, fysisk tilgængelighed og personalets kompetencer. Blandt de mest centrale forslag er et krav om, at handicapassistance i togtrafikken skal kunne bestilles ned til to timer før afgang – i dag kræves der ofte bestilling flere dage i forvejen.
Rådet foreslår desuden en national tilgængelighedspolitik for transportområdet, bedre uddannelse af chauffører og personale samt en tydelig forpligtelse til at tænke tilgængelighed ind allerede i den tidlige planlægning af infrastruktur og mobilitet.
Behov for politisk handling
Flere af anbefalingerne peger på, at tilgængelighed ikke må være et særhensyn, men en naturlig del af transportpolitikken. Rådet mener, at stat, regioner, kommuner og trafikselskaber skal løfte opgaven i fællesskab, og at forbedringer bør prioriteres i forbindelse med Infrastrukturplan 2035.
Når mennesker med handicap ikke kan stole på, at den kollektive transport fungerer, rammer det hele samfundet – både økonomisk og socialt. Ifølge rådet betyder dårlig tilgængelighed færre i job, færre frivillige og mindre deltagelse i fællesskaber.
De 16 anbefalinger – et samlet overblik
Rådet foreslår:
1. Regeringen bør indskrive tilgængelighed til offentlig transport i handicapdiskriminationsloven.
2. Den handicappolitiske handlingsplan bør udvides til også at omfatte offentlig transport.
3. Regeringen bør udarbejde en national tilgængelighedspolitik for transport med udgangspunkt i universelt design.
4. Der bør afsættes midler til at undersøge barrierer for tilgængelighed blandt ikke-brugere.
5. Trafikselskaberne skal i mobilitetsplaner beskrive, hvordan de øger fysisk og digital tilgængelighed.
6. Trafikselskaberne bør have et tilgængelighedsråd, der løbende giver input til forbedringer.
7. Tilgængelighedsprojekter i forbindelse med infrastrukturplan 2025, der gavner personer med handicap, bør fremskyndes og prioriteres.
8. Der bør oprettes en pulje til tilgængelighedsforbedringer i bus- og lokaltogtrafik.
9. Rejsereglerne bør revideres, så de lever op til EU’s passagerrettigheder for personer med handicap.
10. STU-elever bør få ret til ungdomsrejsekort på lige fod med andre studerende.
11. Buschauffører skal hjælpe passagerer med handicap og have uddannelse i assistance.
12. Handicapassistance til togstationer bør kunne bestilles op til to timer før afrejse.
13. Krav om konkret og individuel vurdering bør tydeliggøres i regler for individuel handicap-kørsel.
14. Transportministeren bør udarbejde en vejledning til Lov om trafikselskaber § 11.
15. Der bør gennemføres forsøg med åbning af visiterede kørsler for at styrke sociale relationer.
16. Det skal være muligt at angive hjælpemidler og særlige behov i Rejseplanen.
I alt præsenteres 16 forslag, der ifølge rådet kan sikre langt bedre mobilitet for mennesker med alle typer handicap – både fysiske, psykiske, kognitive og sensoriske.
Læs mere
Hele udspillet og de detaljerede anbefalinger kan findes på Det Centrale Handicapråds hjemmeside: www.dch.dk/transport
Læs også: