Annonce
Del på Facebook   Print siden

Nu skal skolernes indeklima undersøges

Debat
Tirsdag 3. marts 2020 kl. 10:00

Nu skal skolernes indeklima undersøges


Læserbrev af Lise-Lotte Leervad Larsen, byrådsmedlem (S), medlem af skole og uddannelsesudvalget.

Det er onsdag og klokken er 13. Det ringer ind til time og Signe bevæger sig i retning mod klassen. Da hun går ind i klassen, kan hun mærke den tunge luft og duften af madpakker. Solen skinner ind gennem ruden og giver genskin i Signes computer skærm. Peter (biologilæreren) er allerede i gang med at skrive på smartboardet. Det er svært at se, hvad han skriver for solen. Signe rykker rundt på stolen. Hun har sagt flere gange, at det er træls, at rullegardinet er i stykker - men der sker ikke noget. I det ene hjørne sidder Petra og Betina og snakker. Benny sidder som sædvanligt og ruller frem og tilbage med stolen og piller ved pinden på stolen. Der er rigtig meget larm i klassen og det er svært at koncentrere sig. Signe kan mærke at hun er træt og tung i hovedet - hun orker faktisk ikke at høre efter og glæder sig til, at hun har fri.

Hvert år deltager eleverne i Den nationale trivselsmåling. Det er elevernes APV (arbejdspladsvurdering). 20% siger at de meget tit og tit har ondt i hovedet og tager vi kategorien en gang i mellem med er tallet 49%. På spørgsmålet “Hvis der er larm i klassen, så kan læreren hurtigt få skabt ro” siger 52% aldrig, sjældent, en gang i mellem.

3 år med uændret elevtrivsel – Er vi tilfredse med det?
Hvordan bruger vi den viden, som eleverne har betroet os?
Er vi oprigtige nysgerrige eller blot høflige, når vi behandler elevernes stemme?

Eleverne fortæller os, at de har ondt i hovedet, har svært ved at koncentrer sig, at der er larm i klassen. De fortæller os, at der er behov for at vi kigger nærmere på skolernes indeklimaet.

Indeklima handler ikke kun om dyre ventilationsanlæg. Indeklima handler også om lyd, lys, temperatur og luftfugtighed.

Vi har så meget viden om indeklima og hvilke konsekvenser et dårligt indeklima har. Undersøgelser viser, at hvis du gennem et skoleliv sidder i dårligt indeklima, så kan du miste et års indlæring og have et højere fravær på grund af sygdom. Sætter vi det i relation til den opmærksomhed vi har på fravær så er det jo underligt, at indeklimaet ikke har større opmærksomhed.

Vi har ikke et samlet overblik over skolernes indeklima. Vi har brug for at vide, hvordan indeklimaet er. Vi skal lytte til elevernes stemme og være nysgerrige på, hvordan vi kan sikre, at flere trives i skolen. Derfor har et enigt Skole og Uddannelsesudvalg besluttet, at der nu igangsættes en afklaring af skolernes indeklima.





Kommentarer til artiklen:
Da jeg gik i skole fra 1952 til 1960. var der ingen ventilation. Vi 28 i klassen, blev sendt ud i alle frikvarter.Så blev der luftetud med åbne vinduer.
Klasseværelserne blev gjort ren efter dagens undervisning. Skolen idag er stor og svær at udlufte, selv med ventilation. Der gøres rent tidlig morgen med mange kemikalier. Der er fugtig luft når eleverne møder. Selv møder de samlet ind med en kemikalie fabrik dels i håret og dels på kroppen. Det her nævnte er nok en meget vigtig faktor for dårligt indklima.
Kaj Børresen Pedersen, 04-03-2020 21:46:05


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Velfærdslisten svang lidt for meget med pisken over for forvaltningen forud for ekstraordinære udvalgsmøde
Læserbrev: Velfærdslisten svang lidt for meget med pisken over for forvaltningen forud for ekstraordinære udvalgsmøde
Debat
Debat: Er Nordic Waste ikke en af de store opgaver som skal løses i fællesskab, eller er det en politisk cirkusplads?
Debat: Er Nordic Waste ikke en af de store opgaver som skal løses i fællesskab, eller er det en politisk cirkusplads?
Debat
Læserbrev: Den etiske afgift
Læserbrev: Den etiske afgift
Debat
Læserbrev: Er den nye Randers Havn en dødssejler?
Læserbrev: Er den nye Randers Havn en dødssejler?
Debat
Læserbrev: Klimasikring og nytteprincip - Klimabroen og dæmning er i strid med Lov
Læserbrev: Klimasikring og nytteprincip - Klimabroen og dæmning er i strid med Lov
Debat
Læserbrev: Nordic Wastes ejere er miljøsynderen - det er indiskutabelt!
Læserbrev: Nordic Wastes ejere er miljøsynderen - det er indiskutabelt!
Debat
Læserbrev: Cirkus Klimabroen
Læserbrev: Cirkus Klimabroen
Debat
Debat: Mens vi venter på Svarerudvalget
Debat: Mens vi venter på Svarerudvalget
Debat
Debat: Ingen børn i Randers Kommune skal være tilfældigt heldige
Debat: Ingen børn i Randers Kommune skal være tilfældigt heldige
Debat
Debat: Demokratigrundlaget vakler
Debat: Demokratigrundlaget vakler
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder