Forbruger

Power nægtede at sælge iPhone til lokal erhvervsdrivende uden større gebyr

Lokal virksomhedsejer blev opkrævet 650 kroner ekstra – Power lover forbedringer

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 29. oktober 2025

En oplevelse i Power-butikken i Randers har skabt debat, efter en lokal erhvervsdrivende blev nægtet at købe en iPhone 17 Pro til normal pris, fordi han kom iført sin firmajakke.

Nægtet handel som “privat kunde”

Stefan Granholm, ejer af Hadsten Computer ApS, fortæller, at han besøgte Power i Randers for at købe en ny iPhone 17 Pro. Han ønskede at handle som privatperson, men blev ifølge ham selv mødt af et uventet krav:

Power i Randers ville ikke sælge en iPhone 17 Pro i butikken, fordi jeg har et firma. Medmindre jeg betalte 650 kr. mere end hvis det var privat – eller købte tre tilbehørsdele,” skriver Stefan Granholm i et opslag, der siden er blevet delt flittigt lokalt.

Han understreger, at han blot ville købe telefonen til Apples vejledende pris, uden rabat eller erhvervsaftale.

Power: “Vi beklager forløbet”

Efter sagen fik opmærksomhed, modtog Stefan Granholm et opkald fra Power i Randers. I en skriftlig opfølgning, som Randersidag har set og som også er delt på facebook, erkender Power, at situationen blev håndteret forkert:

Jeg beklager dit forløb i Power, hvor du har oplevet at blive afvist som privat person på dit køb af en iPhone. Vi ønsker selvfølgelig at yde Verdens Bedste Kundeservice overfor privatkunder såvel som erhverv,” skriver Power i en besked til Granholm.

Jeg har snakket med de pågældende medarbejdere og informeret dem om situationen, så vi er helt klare i vores kommunikation til alle kunder. Situationen skal selvfølgelig løses, og jeg vil bede dig sende konto og reg.nr., så du kan få de penge retur, du har betalt for meget.

Fejl i butikken – reglerne står fast

Ifølge Powers hjemmeside gælder butikkernes priser som udgangspunkt kun for forbrugere og ikke for erhvervskunder. Alligevel understreger kæden nu, at medarbejdere ikke må afvise salg til personer, der ønsker at handle privat.

Sagen viser ifølge flere lokale kommentatorer, at grænsen mellem privat- og erhvervskøb kan skabe forvirring, særligt i fysiske butikker.

Stefan Granholm: “Jeg handler stadig lokalt”

Trods oplevelsen slår Stefan Granholm fast, at han fortsat støtter det lokale erhvervsliv:

Jeg elsker Randers – dejlig by og bruger tit biografen, Værket, svømmehallen og storcenteret. Vi skal handle i fysiske butikker,

Power har efterfølgende beklaget episoden og meddelt, at de vil bruge hændelsen som læring for at forbedre kundeservicen fremover.