Del på Facebook Print siden
Onsdag 14. april 2021 kl. 05:00
Sådan holder du øje med dine bremser
Bilens bremser er en af de vigtigste sikkerhedsdele og det er vigtigt at de virker, når man skal bruge dem. Bremserne er også en sliddel, som bliver slidt over tid. Derfor er det vigtigt, at du ved hvordan du skal holde øje med dine bremser, så du kan skifte dem i tide.
Slidte eller ødelagte dele i bilens bremsesystem gør at din bremselængde øges eller i værste fald at du ikke kan bremse bilen.
Bilens bremsesystem består af: bremseklodser, bremseskiver, kaliber og bremseslange.
I dag har de fleste biler en slidindikator, som fortæller dig, hvornår det er tid til at skifte bilens bremseklodser. Alligevel er det en god ide at kende tegnene på, at din bils bremsesystem trænger til service. Det er desuden en god ide, at kontrollere bilens bremseklodser ver ca 10-15.000 kilometer.
Tegn på at din bils bremser trænger til service:
Når du bremser kommer der en skurrende lyd fra bremserne
Bilen ryster når du bremser
Når du bremser trækker bilen til den ene side
Du skal træde hårdt på bremsepedalen for at bremse
Når du bremser lugter det brændt
Oplever du et af disse tegn er det vigtigt, at du får kontrolleret dine bremser hurtigst muligt og får udskiftet slidte eller ødelagte bremsedele.
Udover tegnene på, at dine bremser trænger til service, er det også en god ide at holde øje med dine bremser visuelt.
Det kan du for eksempel gøre, når du vasker dine fælge eller kontrollere lufttryk i dækkene.
En god bremseskive skal være blank og må ikke have riller eller mærker yderst på skiven. Er bremseskiven ikke længere grå, kan det være et tegn på overophedning og bremseskiven bør skiftes.
Bilens bremseklodser kan du kontrollere ved at måle foringen og se efter revner eller huller i overfladen. Foringen på bremseklodserne må ikke være mindre en 2 mm, så skal de skiftes.
Et velfungerende bremsesystem er den bedste sikkerhed for både dig og dine medtrafikanter.
Bremseskiver: princippet om drift i køretøjet
Når føreren træder på bremsepedalen, stiger bremsetrykket i bremseledningen, og stemplerne i driftsbremsecylinderen bevæger sig ud for at trykke på bremsepedalen eller bremsetromlen. Sidstnævnte sidder fast på hjulnavet, og køretøjet bremser ned eller holder stille.
Niveauet og tilstanden af bremsevæsken og bremseklodserne skal kontrolleres hele tiden. Mange bilejere overser det afgørende øjeblik, nemlig bremseskivernes tilstand, fordi garantien på køretøjet allerede er udløbet på det tidspunkt, hvor de bliver slidt fatalt, og køretøjets ejer "springer" fra en autoriseret servicestation. Standard teknisk overvågning af rutinemæssig TO-vedligeholdelse er reduceret, køretøjet serviceres på en hvilken som helst måde og på en hvilken som helst måde, og bremsevæsker tilbagekaldes kun på et tidspunkt, hvor et trin er tilbage til problemet. Eller endda et halvt skridt.
Slid- og udskiftning intervaller for bremseskiver
Udskiftning af bremseskiver er ikke omfattet af nogen bestemmelser. Serviceteknikere og personale til vedligeholdelse af køretøjer støder ofte på bremsekomponenter, der slides efter kun få års drift, mens andre typer bremsekomponenter holder i årtier. Hastigheden af bremseskivens slid afhænger af en række forskellige faktorer:
1. Kørestil.
Hvis du har en aggressiv eller endog meget aktiv kørestil, skal både bremseklodser og bremseskiver udskiftes med misundelsesværdig regelmæssighed.
2. Køretøjsklasse og bremsesystemets udformning.
I relativt lette "junior"-køretøjer (forudsat at føreren overholder reglerne for langsom kørsel) holder de forreste bremseskiver 150.000 til 200.000 km hver og, afhængigt af det årlige kilometertal, op til 4 til 6 års drift.
I køretøjer i D-, E-, F- og S-serien og tunge dæk, pickupper osv. (afhængigt af kørestil) holder bremseskiverne 3-4 år og op til 100.000-150.000 km. Ikke mere.
De bagerste bremseskiver på alle køretøjer holder ca. 2 til 3 år efter udskiftning af de forreste bremseskiver.
Den vigtigste (og vigtigste) årsag til slitage af bremseskiver er reduktion af bremse skivernes tykkelse til en bestemt størrelse, ĸoтopыe varierer fra producent til producent og ĸoтopыe er specificeret i de relevante håndbøger fra bremse producenten: se køretøjs fabrikanternes brugsanvisninger samt service manualer fra værksteder for erhvervskøretøjer. Hver køretøjs producent har sit eget specielle bremsesystem.
Under driften forekommer stød og andre fysiske påvirkninger af bremseskiverne. Når bremseskiverne (og bremseskiverne) f.eks. er næsten pacĸoled i slutningen af en bremsning, og køretøjet kører ind i en vandpyt, vil bremseskiverne bøje sig og endda gnide. Snavs, mudder og andet off-road (og endda on-road) har indflydelse på bremsernes tilstand og funktion.
Kilder til oplysninger;
https://www.autodele24.com/bremseklodser
https://www.autobutler.dk/bilens-abc/skifte-bremseskiver
Randers
Sådan holder du øje med dine bremser
RandersOnsdag 14. april 2021 kl. 05:00
Arkivbillede |
Sådan holder du øje med dine bremser
Bilens bremser er en af de vigtigste sikkerhedsdele og det er vigtigt at de virker, når man skal bruge dem. Bremserne er også en sliddel, som bliver slidt over tid. Derfor er det vigtigt, at du ved hvordan du skal holde øje med dine bremser, så du kan skifte dem i tide.
Slidte eller ødelagte dele i bilens bremsesystem gør at din bremselængde øges eller i værste fald at du ikke kan bremse bilen.
Bilens bremsesystem består af: bremseklodser, bremseskiver, kaliber og bremseslange.
I dag har de fleste biler en slidindikator, som fortæller dig, hvornår det er tid til at skifte bilens bremseklodser. Alligevel er det en god ide at kende tegnene på, at din bils bremsesystem trænger til service. Det er desuden en god ide, at kontrollere bilens bremseklodser ver ca 10-15.000 kilometer.
Tegn på at din bils bremser trænger til service:
Når du bremser kommer der en skurrende lyd fra bremserne
Bilen ryster når du bremser
Når du bremser trækker bilen til den ene side
Du skal træde hårdt på bremsepedalen for at bremse
Når du bremser lugter det brændt
Oplever du et af disse tegn er det vigtigt, at du får kontrolleret dine bremser hurtigst muligt og får udskiftet slidte eller ødelagte bremsedele.
Udover tegnene på, at dine bremser trænger til service, er det også en god ide at holde øje med dine bremser visuelt.
Det kan du for eksempel gøre, når du vasker dine fælge eller kontrollere lufttryk i dækkene.
En god bremseskive skal være blank og må ikke have riller eller mærker yderst på skiven. Er bremseskiven ikke længere grå, kan det være et tegn på overophedning og bremseskiven bør skiftes.
Bilens bremseklodser kan du kontrollere ved at måle foringen og se efter revner eller huller i overfladen. Foringen på bremseklodserne må ikke være mindre en 2 mm, så skal de skiftes.
Et velfungerende bremsesystem er den bedste sikkerhed for både dig og dine medtrafikanter.
Bremseskiver: princippet om drift i køretøjet
Når føreren træder på bremsepedalen, stiger bremsetrykket i bremseledningen, og stemplerne i driftsbremsecylinderen bevæger sig ud for at trykke på bremsepedalen eller bremsetromlen. Sidstnævnte sidder fast på hjulnavet, og køretøjet bremser ned eller holder stille.
Niveauet og tilstanden af bremsevæsken og bremseklodserne skal kontrolleres hele tiden. Mange bilejere overser det afgørende øjeblik, nemlig bremseskivernes tilstand, fordi garantien på køretøjet allerede er udløbet på det tidspunkt, hvor de bliver slidt fatalt, og køretøjets ejer "springer" fra en autoriseret servicestation. Standard teknisk overvågning af rutinemæssig TO-vedligeholdelse er reduceret, køretøjet serviceres på en hvilken som helst måde og på en hvilken som helst måde, og bremsevæsker tilbagekaldes kun på et tidspunkt, hvor et trin er tilbage til problemet. Eller endda et halvt skridt.
Slid- og udskiftning intervaller for bremseskiver
Udskiftning af bremseskiver er ikke omfattet af nogen bestemmelser. Serviceteknikere og personale til vedligeholdelse af køretøjer støder ofte på bremsekomponenter, der slides efter kun få års drift, mens andre typer bremsekomponenter holder i årtier. Hastigheden af bremseskivens slid afhænger af en række forskellige faktorer:
1. Kørestil.
Hvis du har en aggressiv eller endog meget aktiv kørestil, skal både bremseklodser og bremseskiver udskiftes med misundelsesværdig regelmæssighed.
2. Køretøjsklasse og bremsesystemets udformning.
I relativt lette "junior"-køretøjer (forudsat at føreren overholder reglerne for langsom kørsel) holder de forreste bremseskiver 150.000 til 200.000 km hver og, afhængigt af det årlige kilometertal, op til 4 til 6 års drift.
I køretøjer i D-, E-, F- og S-serien og tunge dæk, pickupper osv. (afhængigt af kørestil) holder bremseskiverne 3-4 år og op til 100.000-150.000 km. Ikke mere.
De bagerste bremseskiver på alle køretøjer holder ca. 2 til 3 år efter udskiftning af de forreste bremseskiver.
Den vigtigste (og vigtigste) årsag til slitage af bremseskiver er reduktion af bremse skivernes tykkelse til en bestemt størrelse, ĸoтopыe varierer fra producent til producent og ĸoтopыe er specificeret i de relevante håndbøger fra bremse producenten: se køretøjs fabrikanternes brugsanvisninger samt service manualer fra værksteder for erhvervskøretøjer. Hver køretøjs producent har sit eget specielle bremsesystem.
Under driften forekommer stød og andre fysiske påvirkninger af bremseskiverne. Når bremseskiverne (og bremseskiverne) f.eks. er næsten pacĸoled i slutningen af en bremsning, og køretøjet kører ind i en vandpyt, vil bremseskiverne bøje sig og endda gnide. Snavs, mudder og andet off-road (og endda on-road) har indflydelse på bremsernes tilstand og funktion.
Kilder til oplysninger;
https://www.autodele24.com/bremseklodser
https://www.autobutler.dk/bilens-abc/skifte-bremseskiver
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Randers