Del på Facebook Print siden
Søndag 9. maj 2021 kl. 17:00
.
Direktørens Hjørne: Tine Kirk Pedersen Danske Havne
Regeringen overså i deres ellers udmærkede infrastrukturudspil i april de blå vandveje, mens der var masser af opgraderinger på asfalt og skinner.
Det er også godt.
Men dansk infrastruktur er altså også søvejen, selvom man politisk har en tendens til at overse det.
Faktisk mere og mere søvejen – 90 procent af al dansk im- og eksport går ind og ud af de danske havne.
Og regeringen har jo helt rigtigt set, at adgangsvejene til og fra havnene skal styrkes, og det sker med udspillet i flere dele af landet.
Tak igen for det. Men vi er nødt til at vifte lidt med havneflaget igen, for det ér på tide, at vi i Danmark anerkender adgangsvejene fra søsiden som infrastruktur.
Det gør man i en række andre lande, hvor staten påtager sig forpligtelsen til uddybning og den dermed forbundne udgift.
Uddybninger er afgørende for at holde sejlrenderne åbne for alle slags skibe, også de, der stikker dybt.
De danske havne har indtil videre fem store uddybningsprojekter til en samlet pris af 900 mio. kr., hvoraf havnene er helt klar til at påtage sig halvdelen af udgiften.
Det er København, Aarhus, Odense, Esbjerg og den vestlige del af Limfjorden. I Limfjorden gælder en aftale fra 1910 om, at staten sikrer dybde på fire meter, men havnene på de kanter har i flere år arbejdet for at øge det til fem meter, og netop det illustrerer meget godt, at vanddybde er et vigtigt issue, hvis vore havne skal bevares konkurrencedygtige.
Så jeg håber, at de politiske forhandlinger, der nu er i gang på Christiansborg, sikrer, at de blå vandveje får samme status som asfalten og skinnerne. Det er tid. Og det er rimeligt.
Danmarkidag
De blå vandveje er vigtige
DanmarkidagSøndag 9. maj 2021 kl. 17:00
.
Direktørens Hjørne: Tine Kirk Pedersen Danske Havne
Regeringen overså i deres ellers udmærkede infrastrukturudspil i april de blå vandveje, mens der var masser af opgraderinger på asfalt og skinner.
Det er også godt.
Men dansk infrastruktur er altså også søvejen, selvom man politisk har en tendens til at overse det.
Faktisk mere og mere søvejen – 90 procent af al dansk im- og eksport går ind og ud af de danske havne.
Og regeringen har jo helt rigtigt set, at adgangsvejene til og fra havnene skal styrkes, og det sker med udspillet i flere dele af landet.
Tak igen for det. Men vi er nødt til at vifte lidt med havneflaget igen, for det ér på tide, at vi i Danmark anerkender adgangsvejene fra søsiden som infrastruktur.
Det gør man i en række andre lande, hvor staten påtager sig forpligtelsen til uddybning og den dermed forbundne udgift.
Uddybninger er afgørende for at holde sejlrenderne åbne for alle slags skibe, også de, der stikker dybt.
De danske havne har indtil videre fem store uddybningsprojekter til en samlet pris af 900 mio. kr., hvoraf havnene er helt klar til at påtage sig halvdelen af udgiften.
Det er København, Aarhus, Odense, Esbjerg og den vestlige del af Limfjorden. I Limfjorden gælder en aftale fra 1910 om, at staten sikrer dybde på fire meter, men havnene på de kanter har i flere år arbejdet for at øge det til fem meter, og netop det illustrerer meget godt, at vanddybde er et vigtigt issue, hvis vore havne skal bevares konkurrencedygtige.
Så jeg håber, at de politiske forhandlinger, der nu er i gang på Christiansborg, sikrer, at de blå vandveje får samme status som asfalten og skinnerne. Det er tid. Og det er rimeligt.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Danmarkidag