Forbruger
Miljøvenlig? Bevis det! Nye krav slår hårdt ned på virksomheder
Fra september 2026 bliver det slut med løse grønne løfter og selvopfundne bæredygtighedsmærker. En stramning af markedsføringsloven tvinger virksomheder til at dokumentere deres grønne påstande – ellers falder hammeren. Forbrugerne skal kunne stole på, at miljøvenlige produkter rent faktisk er det.
Skærpede krav skal dæmme op for greenwashing
Folketinget har netop vedtaget en lovændring, der markant skærper reglerne for miljømarkedsføring. Fra den 27. september 2026 bliver det forbudt for virksomheder at bruge grønne mærker og miljøbudskaber, medmindre der ligger en officiel og anerkendt tredjepartscertificering bag.
Formålet med de nye regler er klart: at beskytte forbrugerne mod vildledning og skabe mere fair konkurrence for de virksomheder, som rent faktisk gør en reel indsats for miljøet. Samtidig skal loven øge forbrugernes mulighed for at træffe valg, der faktisk gør en forskel i den grønne omstilling.
Et farvel til selvopfundne grønne mærker
Lovændringen betyder, at virksomheder ikke længere må bruge egne bæredygtighedslogoer eller uofficielle miljømærker, hvis de ikke er verificeret af en anerkendt tredjepart. Det gælder også brugen af generelle termer som miljøvenlig, bæredygtig eller grøn, medmindre virksomheden kan dokumentere fremragende miljøpræstationer, der er direkte relevante for produktet.
Tilliden til virksomhedernes egne grønne mærker er i forvejen lav. Kun 33 % af danskerne har tillid til producenters egne miljømærker, mens hele 86 % stoler på certificeringer som Svanemærket, som bygger på strenge, uafhængige kriterier.
(foto: Svanemærket/Adobe)
Klimakompensation tæller ikke længere
Et andet markant opgør i den nye lov er forbuddet mod at kalde et produkt klimaneutralt, hvis det udelukkende baseres på klimakompensation. Virksomheder må heller ikke give indtryk af, at hele virksomheden eller hele produktet er miljøvenligt, hvis det kun gælder udvalgte dele.
Alt i alt skal det være slut med pyntede miljøbudskaber. Grøn markedsføring skal kunne stå sin prøve – og det skal være nemt for forbrugeren at gennemskue, hvad der er reelt, og hvad der er varm luft.