Del på Facebook Print siden
Onsdag 11. december 2019 kl. 11:00
Udsigten til en mild vinter på de danske breddegrader giver optimale betingelser for rust til at tære løs på de danske biler. Undgå bilrust i den danske vinter med ekspertens bedste råd.
Ovenpå et rekordvådt efterår tyder alt nu på, at det våde og fugtige vejr også bliver dominerende i de kommende måneder. DMI's prognoser spår med stor enighed, at december bliver våd og mild med mulighed for sne og slud, og samtidig topper luftfugtigheden på denne tid af året. Det er dårligt nydt for mange bilejere, der skal være ekstra opmærksomme på, om rusten er ved at få fodfæste. Stik imod den gængse opfattelse er de milde temperaturer i den danske vinter nemlig noget af det værste, din bil kan blive udsat for. Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, fortæller:
– De fleste tror, at rust trives bedst og udvikler sig mest, når det er rigtigt koldt, og vi nærmer os frysepunktet. Men faktisk trives rust langt bedre, når der er milde temperaturer. Ved 8 til 12 grader er der typisk mere fugt, som fortættes på bilers metaloverflader, fordi luften kan indeholde mere fugt, end når det er koldere eller under frysepunktet.
Bilrust trives i Danmark
I forhold til mange andre lande er vejret i Danmark præget af store temperaturudsving, som giver rust optimale vilkår. Ifølge Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos rusteksperten Dinitrol, gør det, at der dannes kondens i hulrum og vognbund, hvor der nemt ophober sig en masse vand og fugt.
– Selv når temperaturerne bliver milde – som det lader til i år – er der stadig salt på vejene, og sammen med et fugtigt miljø giver det praktisk talt perfekte vilkår for, at rusten kan tære på metallet. Man skal blot syd for Hamborg, så ruster bilerne langt mindre, end de gør i Danmark, men vores breddegrader er altså et slaraffenland for rust, siger Mogens Vestergaard Hansen.
Tre råd mod bilrust
Trods rustens fordelagtige vilkår viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget på vegne af Dinitrol, at kun 56 procent af de danske bilejere rustbeskytter deres bil, selvom det er den mest effektive måde at sikre bilen et langt liv. Er du blandt dem, er der ifølge rusteksperten en række ting, du bør være ekstra opmærksom på. Han giver her sine bedste råd:
For at forebygge rustdannelse er det vigtigste at holde bilen ren. Vask den grundigt, og vær især omhyggelig med at få fjernet salt, sand og andet snavs fra dørrammerne, hvor vand og sand ellers ofte får lov til at ligge og slide på lakken. Inde bag klappen til tankdækslet skal man også huske at tørre af.
Tjek bilen jævnligt for stenslag og ridser. Så snart der er blot et lille hul i lakken, kan fugt og salt let trænge ind, og så snart der er en lille rustplet, udvikler den sig hurtigt til en større.
Undgå fugt ude som inde. Det er bedre at parkere bilen i en åben carport end i en lukket garage, hvor det typisk er mere fugtigt. Holder bilen i en lukket garage, er det en god idé at varme den op. Sørg derudover for, at måtterne i bilen ikke er våde, da fugt herfra trækker ned gennem gulvtæppet og kan få kontakt med vognbunden. Køb eventuelt plastik- eller gummibakker, der fanger vandet, så det ikke trænger ned.
Danmarkidag
Mild vinter hjælper rusten på vej
DanmarkidagOnsdag 11. december 2019 kl. 11:00
Udsigten til en mild vinter på de danske breddegrader giver optimale betingelser for rust til at tære løs på de danske biler. Undgå bilrust i den danske vinter med ekspertens bedste råd.
Ovenpå et rekordvådt efterår tyder alt nu på, at det våde og fugtige vejr også bliver dominerende i de kommende måneder. DMI's prognoser spår med stor enighed, at december bliver våd og mild med mulighed for sne og slud, og samtidig topper luftfugtigheden på denne tid af året. Det er dårligt nydt for mange bilejere, der skal være ekstra opmærksomme på, om rusten er ved at få fodfæste. Stik imod den gængse opfattelse er de milde temperaturer i den danske vinter nemlig noget af det værste, din bil kan blive udsat for. Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, fortæller:
– De fleste tror, at rust trives bedst og udvikler sig mest, når det er rigtigt koldt, og vi nærmer os frysepunktet. Men faktisk trives rust langt bedre, når der er milde temperaturer. Ved 8 til 12 grader er der typisk mere fugt, som fortættes på bilers metaloverflader, fordi luften kan indeholde mere fugt, end når det er koldere eller under frysepunktet.
Bilrust trives i Danmark
I forhold til mange andre lande er vejret i Danmark præget af store temperaturudsving, som giver rust optimale vilkår. Ifølge Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos rusteksperten Dinitrol, gør det, at der dannes kondens i hulrum og vognbund, hvor der nemt ophober sig en masse vand og fugt.
– Selv når temperaturerne bliver milde – som det lader til i år – er der stadig salt på vejene, og sammen med et fugtigt miljø giver det praktisk talt perfekte vilkår for, at rusten kan tære på metallet. Man skal blot syd for Hamborg, så ruster bilerne langt mindre, end de gør i Danmark, men vores breddegrader er altså et slaraffenland for rust, siger Mogens Vestergaard Hansen.
Tre råd mod bilrust
Trods rustens fordelagtige vilkår viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget på vegne af Dinitrol, at kun 56 procent af de danske bilejere rustbeskytter deres bil, selvom det er den mest effektive måde at sikre bilen et langt liv. Er du blandt dem, er der ifølge rusteksperten en række ting, du bør være ekstra opmærksom på. Han giver her sine bedste råd:
For at forebygge rustdannelse er det vigtigste at holde bilen ren. Vask den grundigt, og vær især omhyggelig med at få fjernet salt, sand og andet snavs fra dørrammerne, hvor vand og sand ellers ofte får lov til at ligge og slide på lakken. Inde bag klappen til tankdækslet skal man også huske at tørre af.
Tjek bilen jævnligt for stenslag og ridser. Så snart der er blot et lille hul i lakken, kan fugt og salt let trænge ind, og så snart der er en lille rustplet, udvikler den sig hurtigt til en større.
Undgå fugt ude som inde. Det er bedre at parkere bilen i en åben carport end i en lukket garage, hvor det typisk er mere fugtigt. Holder bilen i en lukket garage, er det en god idé at varme den op. Sørg derudover for, at måtterne i bilen ikke er våde, da fugt herfra trækker ned gennem gulvtæppet og kan få kontakt med vognbunden. Køb eventuelt plastik- eller gummibakker, der fanger vandet, så det ikke trænger ned.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Danmarkidag