Erhverv

Midtjyske turisme går online

Målet er at tiltrække masser af nye turister efter flere års tilbagegang i branchen. Regionsrådet for Region Midtjylland bevilgede på sit møde onsdag 2 mio. kroner til et initiativ, der skal hjælpe det trængte midtjyske turismeerhverv. Under titlen Vækstinitiativ fra offline til online mod vestdansk turismes primære målgrupper vil Midtjysk Turisme bruge de nye online […]

Midtjyske turisme går online
S¿ndervig Strand, vesterhavet. Maj 2008 Copyright © Niels Aage Skovbo, FOKUS, Bjodstrupvej 6b, DK8270 Hoejbjerg, DENMARK. +45-20992721. naa@fokus-foto.dk www.fokus-foto.dk
20. januar 2010
Af Redaktion

Målet er at tiltrække masser af nye turister efter flere års tilbagegang i branchen.

Regionsrådet for Region Midtjylland bevilgede på sit møde onsdag 2 mio. kroner til et initiativ, der skal hjælpe det trængte midtjyske turismeerhverv.

Under titlen Vækstinitiativ fra offline til online mod vestdansk turismes primære målgrupper vil Midtjysk Turisme bruge de nye online medier til at gøre regionen bedre kendt uden for landets grænser i erkendelse af, at potentielle besøgende er langt mere orienterede mod deres computere end mod brochurer og andre trykte medier, når de skal vælge feriested. Dette gælder både, når de søger oplysninger, og når de køber rejser og ophold.

Et samlet vestdansk initiativ
Den overordnede idé, som tidligere har været behandlet i Vækstforum, er at etablere en samlet indsats for hele den vestdanske turisme. Da det ikke har været muligt fra starten at lave et samlet initiativ, har Regionsrådet i Midtjylland nu har sagt ja til at starte indsatsen i Region Midtjylland.

VisitNordjylland samt Syddansk Turisme vil dog løbende få mulighed for at deltage i projektets aktiviteter.

Tabte markedsandele
Det glæder mig, at vi nu kan sætte gang i processen om turisterhvervets synlighed på det internationale marked, siger regionsrådsformand Bent Hansen.

Dansk turisme har igennem en årrække tabt store markedsandele på det internationale marked hvilket især har gjort sig gældende i Midtjylland. Dette kan der ifølge Midtjysk Turismes direktør Jens Hausted være flere årsager til:

Et er, at vores produktudbud ikke er fulgt med efterspørgslen. Noget andet er vores mangel på synlighed på det internationale marked, siger Jens Hausted.

Nu har vi chancen for at skabe et fundament, som kan medvirke til at tiltrække flere turister til regionen og bane vejen for øget brug af digitale medier og nye kommunikationsplatforme. Desuden skal vi øge kompetenceniveauet hos turismeaktørerne i relation til brugen af online medier, siger Jens Hausted.

Mere samarbejde
Han forventer, at initiativet på længere sigt vil medvirke til at øge samarbejdet mellem de tre regionale turismeselskaber i Vestdanmark, og samme holdning har hans nordjyske kollega, Lars Enevold Petersen:

Vi er meget glade for invitationen fra Midtjysk Turisme til at deltage i den konkrete udmøntning af indsatsen. Jeg er sikker på, at vores turismeaktører vil kunne drage nytte af initiativets kompetenceudviklingsaktiviteter, siger direktør Lars Enevold Petersen, VisitNordjylland.

Du kan tilmelde dig Byen.nu’s gratis nyhedsbrev her på siden til højre.

Debat om betalte sygedage: Skal Danmark følge Spaniens eksempel?

Læs også: Debat om betalte sygedage: Skal Danmark følge Spaniens eksempel?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev