Forbruger
Mediekonkurrencen får et kæmpe løft: Danske Medier slutter sig til initiativet
I en tid, hvor medierne spiller en stadig større rolle, er det afgørende at ruste kommende generationer til at navigere i den komplekse medieverden. Mediekonkurrencen, der nu udvides med støtte fra Danske Medier, har fokus på at styrke unges medieforståelse og kritiske sans, særligt i forhold til valg og lokaljournalistik.
Mediekonkurrencen får nyt fokus og flere deltagere
Danske Medier træder nu ind i den årlige Mediekonkurrence, som engagerer skoleelever i arbejdet med både journalistik og medieforståelse. Mediekonkurrencen, der tidligere har været under JP/Politikens Hus, udvides nu til at omfatte flere medier og skal give unge en bedre forståelse af mediernes rolle i et demokratisk samfund.
“I en tid, hvor grænserne mellem sandt og falsk flyder sammen, er det afgørende, at vi styrker børn og unges evne til at navigere i et komplekst mediebillede. Ved at engagere skoleelever i mediernes og journalistikkens grundprincipper kan vi både styrke deres kritiske sans og sikre, at flere kender til værdien af en fri presse,” udtaler Dicle Duran Nielsen, adm. direktør i Danske Medier.
Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier (foto: Jette Schrum)
Valg og lokaljournalistik i fokus
Årets tema i Mediekonkurrencen er “valg”, og i år sættes der særlig fokus på kommunalvalg og lokaljournalistik. Der har været en stigende interesse blandt eleverne for at arbejde med nære, lokale emner, og derfor er det meningen, at projektet især skal engagere regionale og lokale medier. Temaet giver eleverne mulighed for at dykke ned i både demokratiske processer og de vigtige beslutninger, der tages på lokalt plan.
Amalie Kestler, chefredaktør på Politiken, fremhæver, at det er et skridt i den rigtige retning, at flere medier bliver involveret i projektet. “Vi ser frem til at arbejde sammen om at skabe et bredere og mere inkluderende projekt, hvor flere nationale, lokale og regionale medier kan bidrage til at løfte denne vigtige agenda. I år har vi valgt et særligt fokus på valg og lokaljournalistik, da det er emner, vi har set, betyder meget for eleverne, og samtidig giver dem en praktisk forståelse for demokratiets mekanismer,” siger Kestler.
Mediekonkurrencen har i år indgået samarbejde med KL og Børns Vilkår, som blandt andet vil bidrage til det undervisningsmateriale, der hvert år hjælper lærerne.
Mediekonkurrencen har sikret finansiering frem til og med 2026 med en bevilling på 3,5 mio fra Ole Kirk’s Fond.