For nyligt udgav Wilke resultaterne fra en stor interview-undersøgelse om danskernes forbrug af måltidskasser. I undersøgelsen, der blandt andet kaster lys over udviklingen i salg af måltidskasser samt danskernes købsmønstre her indenfor, deltog mere end 1.000 danskere.
Undersøgelse afslører blandt andet, at særligt de 18-29-årige har taget måltidskasse-løsningerne til sig. I ingen andre aldersmæssige segmenter er andelen, der investerede i mindst en måltidskasse i 2022, nemlig så stor, som den er i dette segment.
Helt præcist investerede 44 % af de 18-29-årige jævnfør undersøgelsen – i mindst en måltidskasse i 2022, og hele 12 % i segmentet abonnerede på en måltidskasse på ugentlig basis.
I 2021 var andelen af 18-29-årige, der havde købt mindst en måltidskasse, 34 %. Dermed har der altså været en stigning på 10 %-point på et år.
Undersøgelsen afslører derudover, at mænd oftere end kvinder investerer i måltidskasser.
I 2021 havde 66 % af danskerne jævnfør Wilkes undersøgelse – aldrig købt en måltidskasse, mens 57 % ikke havde i sinde at gøre det på noget tidspunkt.
Disse tal ændrede sig en smule i 2022, hvor andelen af danskere, der aldrig havde købt en måltidskasse, faldt til 63 %, mens andelen af danskere, som ikke forventede at give en måltidskasse-løsning chancen, faldt til 52 %.
Øget interesse for måltidskasse-udbydere
Hos sammenligningsplatformen Godappetit.dk, hvor forbrugerne kan finde oversigter over de mest populære måltidskasser og dybdegående anmeldelser af disse, har man oplevet forøget interesse for måltidskasse-løsninger i 2022 sammenlignet med 2021.
Hvis vi sammenligner data fra perioden juli-december i 2021 med data fra samme periode i 2022, ser vi, at vores hovedoversigt over de i vores øjne – mest populære måltidskasser havde 70,64 % flere besøgende i 2022, fortæller Casper Ellam Schou, der er medindehaver af Godappetit.dk, og fortsætter:
Derudover har vi set en markant vækst i antallet af besøgende af vores anmeldelser. Eksempelvis trak vores anmeldelse af HelloFresh næsten tre gange så mange besøgende i 2022 sammenlignet med 2021. Da næsten al vores trafik stammer fra søgemaskinerne, er vores data et fint pejlemærke for, at interessen for måltidskasser i et vist omfang har været tiltagende. Dog er det i den sammenhæng også værd at bemærke, at vores placeringer på søgemaskinerne med tiden er blevet forbedret, hvilket forklarer en del af trafikvæksten.
Udfordrende 2023 kan vente
Mens de fleste måltidskasse-løsninger har haft et par år med fornuftige vækstbetingelser grundet Covid-19 og den samfundsmæssige situation, som denne sygdom affødte i lange perioder, venter der umiddelbart et 2023, som kan blive udfordrende for flere udbydere grundet den økonomiske krise, som p.t. hærger.
Hos måltidskasse-leverandøren Halkær Ådal mærker man allerede nu presset fra den økonomiske krise, hvilket har ansporet udbyderen til at iværksætte en række økonomibesparende initiativer.
I de sidste måneder har vi virkelig gjort os umage for at få presset alle vores indkøbspriser i bund samt lavet en hel masse effektiviseringer i vores procedurer og opskrifter, forklarer Kristín Walsh, som er marketing-ansvarlig hos Halkær Ådal, og giver et konkret eksempel på, hvad man hos udbyderen blandt andet har gjort:
Vi har byttet de traditionelle termokasser altså flamingokasser ud med genanvendelige termokasser fra Cirqle, hvilket faktisk har været til vores kunders fordel, da Cirqle-kasserne både er billigere og mere miljøvenlige.
Selvom man hos Halkær Ådal har gjort så meget som muligt for at sænke omkostningerne, var man den 5. december 2022 nødsaget til at foretage en prisstigning på 6 %. Noget, der naturligvis blev kommunikeret ud til abonnenterne.
Indtil videre har vi kun fået svar fra kunder, der giver udtryk for, at de godt forstår prisstigningerne. Så vores kunder er i den grad loyale, og vi føler os enormt taknemlig for den opbakning, vi får, afslutter Kristín Walsh.
Kilde: Godappetit.dk