Nyheder
Lokal forvirring i Randers: Gratis juleparkering skaber debat
Efter en måneds overvejelser har holdningen blandt byens lokale butikker ændret sig. Randers Cityforening presser nu på for at få gratis juleparkering, en beslutning der skaber splid blandt politikerne.
For en måned siden meldte Randers Cityforening ud, at gratis juleparkering i midtbyen ikke var en nødvendig foranstaltning. Siden da er stemningen skiftet drastisk, og nu argumenteres der for, at gratis parkering kan være en stærk faktor for at tiltrække flere kunder til byens centrum i julesæsonen.
Beslutningen om gratis parkering blev første gang afvist af miljø- og teknikudvalget, bl.a. fordi butiksforeningen dengang lagde vægt på at lade det nye parkeringssystem bevise sit værd. Systemet gør det muligt for bilister at se antallet af ledige parkeringspladser i realtid. Der var også en bekymring for, at gratis parkeringsmuligheder ville tiltrække pendlere fremfor handlende.
Ændring i Cityforeningens holdning
Det nye udspil fra Cityforeningen ser nu anderledes ud. De mener, at gratis parkering kan blive et vigtigt incitament for byens borgere og potentielle besøgende i jagten på juleindkøb. Foreningen fremhæver, at parkeringsulempen kun skaber en skræmmende afstand mellem butiksdørene og bilerne, hvilket påvirker byens økonomi negativt.
Miljø- og teknikudvalget har for anden gang valgt at afvise forslaget om tre timers gratis parkering ved Randers Regnskov. Men Bo Vestergaard fra Konservative fik, med støtte fra Frank Nørgaard fra Dansk Folkeparti, sagen sendt videre for yderligere diskussion i byrådet. Debatten eskaleres til byrådsmødet den 25. november, hvor flere vil tage stilling.
Forvaltningens anbefaling
Trods politisk debat og pres fra Randers Cityforening fastholder kommunens forvaltning sin anbefaling om at afstå fra den gratis juleparkering. Data fra realtidsskiltene indikerer, at der stadig er rigelig parkeringskapacitet i Randers midtby, med mindst 30% af pladserne ledige. Ydermere fremføres det, at mange pladser ved Randers Regnskov allerede er gratis uden for højsæsonen og ofte blot optages af pendlere uden for spidsbelastningstidspunkterne, hvilket efterlader plads til handlende om eftermiddagen og i weekenderne. Forvaltningen er bekymret for de potentielle omkostninger ved forslaget, som skønnes at beløbe sig til 250.000 kroner om året.
Hvordan historien udvikler sig, vil tiden vise, men spørgsmålet om gratis parkering i Randers midtby er langt fra afklaret og fortsætter med at skabe debat blandt de lokale aktører.